dinsdag 29 november 2022

Eet Lekker Mee (38)

Een Eet Lekker Mee avond tussendoor op verzoek.

Amuse: Een geroosterde kastanjechampignon gevuld met paprika-walnootpesto


November staat van oudsher bekend als de slachtmaand. Nu wordt er hier helemaal niets geslacht, maar ik vind het leuk om gerechten na te maken, maar dan plantaardig.
De Rillettes heb ik al vaker gemaakt, en steeds vinden mensen het erg lekker. Ik serveerde dit weer als voorgerecht, nu met pompoenbrood.



Net als de Franse rillettes is balkenbrij ook zo'n streekgerecht om alles van het varken te gebruiken. Balkenbrij wordt in Nederland vooral in het oosten en zuiden van het land gegeten.
Ik zou nooit het origineel willen eten, maar ook hier maak ik een plantaardige versie. In balkenbrij hoort rommelkruid.
Rommelkruid is een mengsel van specerijen. In de zakken van de verhandelde specerijen bleef altijd wat gruis achter, dat werd bij elkaar gedaan en als rommelkruid verkocht. Het wordt ook gebruikt in Rotterdamse kruidbroodjes (ga ik ook nog maken). Ik had nog rommelkruid, waarschijnlijk ooit ergens gekocht, in de kruidenla gedaan en helemaal vergeten.

De belangrijkste ingrediënten van balkenbrij zijn boekweitmeel en rommelkruid, het slachtafval wordt in dit gerecht vervangen door biet. Ik had geen rode biet, maar de gestreepte, dus werd het wat lichter in plaat van bloedrood (recept zal ik nog uitschrijven).

De balkenbrij was heerlijk, de gasten vonden het ook leuk en lekker! Ik serveerde het met een saus van aardpeer en kweepeersap. Daarbij geroosterde knolgroente (aardpeer, biet, pompoen, peterseliewortel, wortel, bataat en aardappel) en witlofgratin. 
Is de lente mijn favoriete jaargetijde voor de tuin, herfst is het helemaal voor mij in de keuken.

  


Als toetje een taartje met rood fruit, deels nog uit eigen tuin (uit de diepvries).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten