vrijdag 26 juli 2013

Kruisbessenlikeur

voor het eerst kruisbessen van eigen dakterras
Als ik op internet speur naar recepten voor vruchtenlikeurtjes, komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer, maar geen eenduidige hoeveelheden van de ingrediënten. Ik doe maar een beetje op gevoel, ongeveer net als de Sleedoornlikeur vorig jaar.


Als de bessen gewassen zijn, verwijder ik de steeltjes en de bloemkroontjes, een rustgevend werkje in het zonnetje onder het genot van een Grieks wijntje. 


De oogst kruisbessen is zo'n 540 gram. Ik heb een liter brandewijn (Mispelblom 35%), ik gebruik 340 gram rietsuiker.
Ondertussen drogen ze in de wind. Dan prik ik ze met een cocktailprikker een paar keer in.


Ik gebruik vier flesjes, in de grote gaan ongeveer 160 g bessen, 100 g suiker en 275 ml brandewijn.
In de kleinere 110 g bessen, 70 g suiker en 125 ml brandewijn.


In alle flesjes stop ik een kaneelstokje, een steranijs en 1 kruidnagel.
Ik zie dat ik nog een biologische citroen heb liggen en verdeel ook nog wat rasp van de schil over de flesjes. In de twee kleinere flesjes stop ik ook nog wat kardamonzaadjes.
Zoals ik al zei … ik doe maar wat in dit experimentje, maar ik ben wel voorzichtig. Het moet ook weer niet té kruidig worden.



Op een donker plekje zetten en de komende twee weken dagelijks schudden.
Over drie maanden (of langer) klaar.


2 opmerkingen:

  1. Beste Angelic,
    Is het experimentje gelukt? Was het lekker?
    Maak je het dit jaar opnieuw of heb je een beter recept om kruisbessen te verwerken?
    Groetjes van een collega-kookgek.
    Graag nog een vervolgberichtje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste …,
      We vinden het likeurtje erg lekker, ik zal er binnenkort nog iets over schrijven.
      Dit jaar zitten er minder kruisbessen aan het struikje, ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen.

      Verwijderen