vrijdag 29 juli 2022

Rillettes

Ik gebruik met regelmaat erwteneiwitsnippers. Het is net zoiets als de bekende sojabrokjes, (TVP, Textured Vegetable Proteïne), maar dan van gele erwten. Ik kocht het bij Koro, helaas nog niet biologisch en ik zag in de kleine lettertjes dat het uit China komt. Als mijn voorraad op is ga ik op zoek naar andere.



Ik vind het een super product! Ik gebruik het als vervanging van gehakt in pastasaus, in curry’s en m’n nieuwste gerecht is Rillettes. Je kunt er eigen smaak aangeven.


Dit recept vond ik op peasmaker.nl maar daar zijn die snippers wel een stuk duurder.


Rillettes, een Frans boers gerecht, is een smeuïge substantie van (oorspronkelijk) in veel vet langzaam gaargesudderd varkensvlees, ontstaan als manier om taai vlees van oude varkens mals te maken. Tegenwoordig wordt het van allerlei dieren gemaakt, zelfs vis.


Deze plantaardige variant lijkt wel wat op makreel.

Ik heb het al aan verschillende mensen laten proeven en allen waren aangenaam verrast.


Soms doe ik iets meer mayonaise en nog wat kappertjes extra, dan lijkt het wel wat op tonijnsalade, dan noem ik het Tonon

Rillettes op zoetzure venkel met komkommer en dilledressing

voorgerecht 8-10 pers. (of als broodbeleg)


Rillettes


1 vel nori

100 g erwtensnippers

450 ml water

3 tl natuurazijn

1 1/2 tl zout

50 g sjalot

6 el vegan mayonaise


Scheur de nori in stukjes en leg in een pan. Voeg de snippers toe, water, azijn en zout. Breng aan de kook, zet dan het vuur laag en laat pruttelen tot al het vocht is verdampt. Laat afkoelen. Maal alles fijn in een keukenmachine en doe in een kom.

Snipper de sjalot fijn. Voeg toe aan de kom samen met de mayonaise en meng alles goed.


Komkommer met dilledressing


komkommer

2 tl fijne mosterd

1 tl citroensap

2 el olijf- of notenolie

snufje zout en peper

bosje verse dille, zonder steeltjes, fijngehakt


Snij de komkommer in dunne plakjes, ongeveer 7 of 9 plakjes per persoon. Meng olie, citroensap, mosterd en peper en zout en klop er een dressing van. Voeg de dille toe en roer goed door elkaar.


Zoetzure venkel


1 venkel

150 ml azijn

150 ml water

50 g suiker


Schaaf de venkel flinterdun (op een mandoline) en doe in een weckpot.

Breng azijn en water aan de kook en laat de suiker oplossen. Zet het vuur uit.

Giet het vocht over de venkel en sluit de pot. 

Ik heb nog wat venkelbloemen uit de tuin toegevoegd.

Een dag eerder maken komt de smaak ten goede. Bewaar in koelkast.


Serveren

Leg de plakjes komkommer in een cirkel op de bordjes. Leg in het midden een lepel met uitgelekte venkel. Daarop een bolletje (ik deed het met een ijsschep) rillette.

Druppel met een theelepel de dilledressing op de komkommer.

Serveer met zelfgebakken speltbrood.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten