zaterdag 27 juni 2020

Pasta met jonge boontjes èn de topjes van de tuinboon


De tuinbonen die ik zaaide doen het erg goed, zelfs in de bloempotten, waar ze volgens de aanwijzingen te dicht op elkaar staan.
Ik heb twee soorten, de Crimson Flowered, met prachtige roodpaarse bloemen en de Karmazyn met wit/zwarte bloemen.






Het wonderlijke is dat ik dit jaar geen enkele zwartebonenluis zie. Omdat ik daar op wachtte vergat ik ook de topjes er uit te halen, wat meestal aangeraden wordt om de luis te beperken.
Nu toch maar de toppen eruitgehaald, zodat de bonen beter kunnen groeien en ook omdat die topjes erg lekker zijn. De Karmazyn heeft al wat grotere bonen en ik pluk wat omdat ik graag wil proeven.

De Karmazyn heeft roze bonen, maar die kleur verdwijnt bij het koken. 



Pasta met topjes en jonge boontjes van de tuinboon, voor 2 personen:

200 g pasta
tuinboontjes
tuinboomtopjes
olijfolie
1 ui, gesnipperd
2 lente-ui, in ringen
2 teentjes knoflook, fijngehakt
100 ml groentebouillon
1 el pesto
peper
geroosterde zonnebloempitjes

Kook de pasta gaar.
Dop de tuinboontjes en blancheer ze drie minuten, giet af en spoel koud na.
Verhit de olie en smoor op laag vuur uien en knoflook.
Voeg de bouillon toe en de gewassen topjes en laat deze slinken.
Pureer met de staafmixer en wat kookwater van de pasta tot een dikke saus.
Meng de pasta door de saus en maal er wat peper over.

Schep op borden, voeg de tuinboontje toe, strooi er de zonnebloempitjes over, garneer met Oostindische kersbloemen en serveer met homemade ‘worst’.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten