zaterdag 7 september 2013

Vegan Bramencrumble

wildgeplukte bramen
Soms vind ik op het internet zulke leuke recepten, dat ik gelijk aan de slag wil.
Zoals vanavond.
Op het leuke blog Zoet en Roze kwam ik deze vegan Bramencrumble tegen. Dit gerecht kan als toetje maar ook als ontbijt en daarvoor maak ik het.

Omdat ik in november mee ga doe met de Vegan Challenge ben ik alvast op zoek naar vervangende ontbijtjes. Ik ontbijt namelijk altijd met yoghurt en lijnzaad. Zonder yoghurt vind ik lijnzaad moeilijk te eten. Ik vind het sowieso lastig om 's morgens iets anders te eten, dus het moet lekker zijn, fruitig en pakklaar in de koelkast staan. Dit gerecht kan ik voor een paar dagen vooruit maken.



Ik heb eenpersoonsschaaltjes gebruikt en de in het recept genoemde hoeveelheden en ingrediënten aangepast aan wat ik in huis had (ik had geen gedroogde appeltjes, dus dan maar verse).
Versgeplukte wilde bramen had ik!
Het originele recept vind je hier.

300 g bramen
1 eetl. dadelstroop
1 eetlepel sinaasappelsap + wat rasp van de schil
2 kleine bio appeltjes (ik had James Grieve), geschild en in kleine stukjes gesneden

voor de kruimellaag:
65 g amandelen, fijngehakt
50 g havervlokken
3 eetl. gesmolten kokosolie
3 eetl. rijststroop
snufje zout

Verwarm de oven tot 190 °C.
Doe de bramen en appelstukjes in een kom en meng met de stroop en sinaasappelsap en -rasp. Laat het even intrekken. 





Meng ondertussen in een andere kom de ingrediënten voor de kruimellaag.
Vet acht kleine ovenschaaltjes in met wat notenolie.



Schep de bramen in de schaaltjes. Verdeel het amandelmengsel over de bramen en zet de crumble ongeveer 20 minuten in de oven tot de kruimellaag goudbruin en knapperig is. 




Voor mij een prima ontbijt, als ik het weer maak voeg ik gewoon lijnzaadjes toe aan de kruimellaag.

Maar vanavond aten we het als toetje … met ‘fruit-ijs’ uit de Yonanas, (bevroren bananen, bramen en wat pure chocolade).


1 opmerking:

  1. Ziet er heerlijk uit! Ik heb nog bramen in de achtertuin, weet nu wat ik er nog mee zal doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen