zaterdag 6 april 2013

Op het eerste gezicht ... in de berm (4)


Mooie futen zwemmen langs de bermen. Hoe gaat het verder met de groei en bloei? De eerste week van april al weer bijna voorbij, nog steeds lage temperaturen.
Door de knieën gaand, zie ik, nog wat aarzelend, een beetje kleur verschijnen …

Speenkruid (2)
Madeliefje (3)
Dat is in ieder geval gelukt ...
Opeens zag ik langs de waterkant al van die wonderlijke knotsen verschijnen, de bloemen van het Groot Hoefblad (Petasites hybridus).

Groot Hoefblad (4)

Nog mooier dan die aparte bloemen vind ik de grote bladeren, die na de bloei verschijnen.
Jaren geleden heb ik -tijdens een creabea aanval-  van zo'n blad met beton een vogeldrinkbak gemaakt.
Helaas kon er geen vogel uit drinken, want hij was niet erg waterdicht.  Nu, na al die jaren blijft er wel wat water in staan. Inmiddels is hij wel mooi met mosjes begroeit, net een landschapje.



Hier kun je alle ‘Op het eerste gezicht ... in de berm’ nog eens terugkijken.

1 opmerking:

  1. Wat een leuke reeks is dit en wat gaat het langzaam met de veranderingen dit jaar.
    Futen vind ik prachtige vogels, altijd een genoegen om ze te zien.
    Ik zie dat jij ook op de knieën bent gegaan voor het Speenkruid en de Madeliefjes. Ik hoop dat binnenkort uitbundig staan te bloeien.
    En het Groothoefblad zal vast smachten naar water voor zijn enorme bladeren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen