dinsdag 1 november 2022

Pompoenentijd

Heerlijk weer al die pompoenen! Ik kook, bak en rooster ze. Soep, brood en uit de oven. Ook de kippen krijgen er een, voor Halloween. Ik heb de contouren van ogen en mond gekrast, verder mogen zij het doen.

Ruby had er eerst niet zoveel mee, maar Avalon nam het voortouw. Dan wil Ruby ook en gaat het snel.

Na een paar dagen zag het er zo uit, een echte Halloween pompoen:

Bij de Animaheert haal ik wekelijks mijn groente en kan ik ook uit vele pompoenen kiezen.


Ik krijg ook een ‘pittenpompoen’, ik ken het niet en zoek meer informatie op internet. Het zijn naaktzadige pompoenen, ook wel oliepompoen genoemd, die voor de pitten worden geteeld om daar dan weer olie uit te persen. Ze hebben weinig vruchtvlees, wat ook niet lekker schijnt te zijn. 
Het voordeel is dat de pitten dus geen velletjes hebben, je kunt ze gedroogd of geroosterd eten.


Na opensnijden viel het aantal pitten een beetje tegen. Zo'n grote pompoen met oneetbaar vruchtvlees. Jammer dat ik hier niemand met varkens ken, die zouden er wel blij mee zijn.
Nu maar eerst die pitten schoonmaken.



Pompoen-speltbrood, recept hier.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten