maandag 5 november 2018

Kweepeer


Van Jan Wilde een Tuin kreeg ik kweeperen, niet moeders mooiste.
De botanische naam Cydonia is afkomstig van het Griekse Kydonia, tegenwoordig Chania, een stad die in het noordwesten van Kreta ligt.
Het is een harde, zure vrucht, die rauw niet eetbaar is. Heel lastig om door te snijden. Maar ruikt erg lekker! De kweepeer is een vitaminerijke, gezonde vrucht.
Het klokhuis bevat veel pitten en deze bevatten weer veel pectine. Als je die in alcohol legt, heb je al gauw een geweldige gel, te gebruiken als handcrè
me en zeer effectief bij kloven.

In 2013 volgde ik een leuke kweepeerworkshop en gelukkig vond ik de hand-out met recepten terug.
Maar eerst maak ik sap van een deel van de kweeperen, in mijn sappan. Gewoon de kweeperen in stukken hakken en met schil, klokhuis en al in de pan. Na enkele uren drupt er een mooi rood sap uit. Dat bewaar ik weer voor een volgend moment, om er gelei van te koken.








2 opmerkingen: