donderdag 28 april 2022

Eet Lekker Mee (26, 27 en 28)

Naast de maandelijkse ELM in april kreeg ik van dorpbewoners nog twee verzoeken voor een etentje. Dus in korte tijd 3x aan de slag.

Vervelend was wel dat op 19 april, bij ELM 26, twee gasten een paar uur van te voren afzegden. Er kunnen natuurlijk altijd gegronde redenen zijn, maar in andere gevallen is men zich niet bewust dat alles dan al klaar is. Boodschappen gedaan en gekookt. Iedereen weet hoe duur de boodschappen tegenwoordig zijn en ik koop goede kwaliteit, zo mogelijk biologisch. Ik verdien hier amper aan, dus kom ik bij afzegging niet uit de kosten. Men zegt wel dat ik dan meer moet vragen, maar dat is nu juist niet de bedoeling, ik heb geen restaurant, het moet wel hobbymatig blijven. Ik denk er over om bij late afzegging een bedrag te vragen, maar vind dat toch moeilijk. Drie keer de tafel verzet van klein naar groot, en na wat rondbellen gelukkig nog twee gasten gevonden, dus uiteindelijk kwam alles goed!

Met menu van ELM 26 was:

Hartig taartbakje gevuld met rode biet en gemarineerde wortel

Soep van wortel, tomaat en rode linzen met bieslookolie

Portobello uit de oven, Puree van aardappel en knolselderij, Gevulde paprika met kikkererwten en ras-el-hanout, Zilveruichutney en Witlofsalade

Chocolademousse met slagroom






Om het mezelf makkelijk te maken heb ik bij de volgende ELM bijna het hetzelfde menu gedaan. Mijn vriendin Valentine uit Vlaardingen kwam logeren, dus die schoof gezellig aan.

Met menu van ELM 27, 21 april:

Hartig taartbakje gevuld met rode biet en gemarineerde wortel

Soep van wortel, tomaat en rode linzen met bieslookolie

Portobello uit de oven, Puree van aardappel, pastinaak en knolselderij, Gevulde paprika met kikkererwten en ras-el-hanout, Zilveruichutney en Witlofsalade

Mangotaart

De amuse, het bakje van hartig taartdeeg was veel te groot, dus heb ik nu een kleinere muffinvorm gebruikt.


De derde ELM was een afscheidsetentje van buren die gaan verhuizen, een klein gezelschap. Het komt niet vaak voor dat mensen uit Kleine Huisjes vertrekken en we zijn benieuwd naar de nieuwe buren.

Menu ELM 28, 28 april:

Wrap, twee soorten

Wortel-rode linzensoep

Stamppotje Broccoli met Radijsjesjus, Gevulde Paprika, Rode bietsalade met feta

Crumble van appel en bessen




Toen ik destijds nieuwe eetkamerstoelen had gekocht, kwam ik er thuis pas achter dat ze maar tot 100 kilo geschikt waren. Had ik dat eerder geweten had ik ze niet gekocht. Nu was er een gast zwaarder dan dat. Ik durfde het risico niet te nemen, je moet er toch niet aan denken dat iemand door een stoel zakt. Dus haalde ik de oude vlinderstoelen van Arne Jacobsen van boven. Stevig design, in alle opzichten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten