zaterdag 31 oktober 2020

Worteltaart



In de Allerhande stond een recept voor een vegan worteltaart. Ik heb hem gemaakt en hij is werkelijk overheerlijk!

Omdat ik bang ben dat ik het knipsel kwijtraak (gebeurt wel vaker) of het recept bij ah niet meer terug kan vinden, schrijf ik het maar even over. 


Ingrediënten

95 ml zonnebloemolie

200 g patentbloem

200 g winterpeen

75 g ongezouten walnoten

3 el gebroken lijnzaad

6 el water

75 ml ahornsiroop

250 g appelmoes, ongezoet

100 g suiker

1 tl baksoda

1½ tl bakpoeder

1 tl kaneel

½ tl zout

175 ml plantaardige melk (ik had havermelk)

200 g amandelmeel


Topping

200 g Violife creamy

30 g poedersuiker

1 tl vanillearoma


springvorm Ø 24 cm



Bereiden

Verwarm de oven voor op 175 °C. Vet de springvorm in met 1 el zonnebloemolie (ca. 15 ml) en bestrooi met 1 el bloem (ca. 15 gram). Schud met de vorm om de bloem gelijkmatig over de olielaag te verdelen. Schil en rasp de winterpeen. Hak de walnoten grof.


Meng het lijnzaad met het water in een grote kom. Voeg de rest van de olie en ahornsiroop toe en roer door. Meng de appelmoes, suiker, baksoda, bakpoeder, kaneel en het zout erdoor. Voeg de geraspte peen en de havermelk toe en roer door. Roer met een vork of garde de rest van de bloem, de gehakte walnoten en het amandelmeel erdoor.


Schep het beslag in de springvorm en bak ca. 55 min. in de oven of tot een satéprikker er schoon uitkomt. Laat in 2 uur helemaal afkoelen voor je de cake rondom losmaakt van de springvorm


Roer de vegan roomkaas, de poedersuiker en het vanillearoma tot een glad mengsel en verdeel over de taart.


Ik gebruikte nog als garnering:

Extra walnoten en geraspte citroenschil


Geen opmerkingen:

Een reactie posten