vrijdag 4 oktober 2019

Koek van overrijpe avocado



Avocado’s … ik weet dat ze van (te) ver komen, dat het niet echt lokaal is, maar ik ben er gek op en koop ze zo nu en dan. Des te vervelender is het dan als ze ‘rot’ zijn. Meestal zijn ze of te hard in de supermarkt, of al door iedereen beurs geknepen. 
Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik wel eens een avocado heb weggegooid die bij het opensnijden vol met bruine vlekken en vezels zat. Gewoon omdat ik dacht dat deze niet meer eetbaar zou zijn.

‘Avocado’s zijn een geweldige bron van vezels, vitamine E, kalium en goede vetten. Een doorsnee avocado bevat ongeveer 250 calorieën en 21 gram vet. Deze vetten verhogen de absorptie van in vet oplosbare vitaminen en bevorderen de opname van andere gezonde stoffen die in planten aanwezig zijn. Dit zorgt voor minder kans op ontstekingen in het lichaam, een stabielere insulinewaarde na de maaltijd en een verzadigd gevoel waardoor je minder de neiging hebt om tussendoor te gaan snacken.


Vandaag gebeurde het weer … een overrijp exemplaar. Toch maar eens even rondkijken op internet of er nog iets mee kan.
Wat blijkt, je kunt het gewoon eten, het is niet giftig of zo … maar smakelijk is het natuurlijk niet.
Ik vond een tip om ze te verwerken tot gebak. Dan zie je de vlekken niet en vervangt de avocado gelijk het vet.
Leuk, op 'eet-geen-dieren-dag’ maakte ik de volgende heerlijke koek, zonder ei, boter of melk.

1 overrijpe avocado
1 el gemalen lijnzaad met 3 el water, even laten staan
90 g havermout
80 g amandelmeel
2 tl bakpoeder
45 g agavesiroop
2 bananen
50 g blauwe bessen
20 g pecannoten, grof gehakt
snufje zout

Prak de avocado met alle ingrediënten tot een smeuïge massa.
Leg een stuk bakpapier in een bakvorm, ik gebruikte een vierkante van 16x16.
Schep de vulling erin en bak op 180°C, ongeveer 45 minuten.
Is klaar als een satéprikker er schoon uitkomt.

Af laten koelen en met wat poedersuiker serveren. Je proeft geen avocado!
Bewaren in de koelkast, de volgende dag is hij eigenlijk nog beter, hij is dan wat steviger geworden.

Trouwens, het gebeurt me ook wel dat ik een avocado opensnij die eigenlijk nog te hard is. Wat doe je daar dan mee? Want zo onrijp smaakt het niet en opengesneden kan je hem ook niet bewaren.
Je kunt die avocado in plakken snijden en gaar bakken in wat olie, met peper en zout erop, is het echt heel lekker! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten