dinsdag 1 januari 2013

Experimentele thee



Omdat bij het Fris&Fruitig project geen echte of kruidenthee gebruikt kan worden heb ik uit mijn kruidenkastje een selectie gemaakt van wat wel bruikbaar is. Met de gedroogde schillen erbij is het toch nog een aardige lijst geworden,  met tussen de haakjes de smaak:

anijszaad, Pimpinella anisum (anijs)
appelschillen (zoet, appel)
bosbes (zoet)
citroenschil (citrus, fris)
karwijzaad (kruidig, anijs)
kardemomzaadjes (kruidig, eucalyptus, citrus)
korianderzaad (kruidig)
mandarijnschil (citrus)
rozebottel  (zoet, appel)
rozijnen (zoet)
sinaasappelschil (citrus)
steranijs, Illicium verum (anijs)
venkel (anijs)

Ik had eerst de neiging om van alles door elkaar te gooien, maar om met de smaken te experimenteren en te kunnen beoordelen begin ik met vijf ingrediënten:

Met de klok mee:
2 jeneverbessen, gekneusd
halve tl anijszaadjes
1 tl rozebottel
5 bosbesjes (gedroogd)
halve tl venkelzaadjes

Alles in een mok kokend water doen, schoteltje erop en een kwartier laten trekken. Door een zeefje gieten, de bosbessen niet weggooien, maar opeten. Om te zoeten voegde ik 1 theelepel rijststroop toe.
Best een lekkere thee, meer experimenten volgen.

Ik heb nog een Cafetière in onbruik, die is wel weer handig voor dit soort thee.



4 opmerkingen:

  1. Zag als eerste het plaatje van je bord, was al bang dat het je avondeten was :O

    Maar wou je nog even veel plezier & succes wensen bij je frisse en fruitige uitdaging!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Valhalla. Jij ook sterkte met de laatste loodjes!

      Verwijderen
  2. Succes met je experiment in het nieuwe jaar.
    Wie weet is dit ook wel erg lekker.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen