vrijdag 7 december 2018

Geschwister-uitje



Jaarlijks ‘Geschwister’-uitje, bij 7-jarig bestaan van Restaurant aan Zee in Oostvoorne. Voor ons een rit van ruim drie uur.
We realiseren ons dat het oostelijk net zo ver rijden is naar de Duitse familie. We zitten precies op de helft.



Helaas is die geweldige kok er niet meer, die kon fantastisch vegan koken, zoals in 2016 en 2017.
De keuken heeft haar best gedaan met de plantaardige gerechten, maar was het toch niet helemaal.

Wel supergezellig met de familie en slapen in ’t Wapen van Marion met bizar uitzicht op Europoort.


maandag 12 november 2018

Herfstmaaltje


Ik heb tegenwoordig een kelder. Dat is hartstikke fijn, maar ik moet dan niet vergeten dat daar van alles ligt. Dus van alles verzameld en aan het experimenteren.
Voor vandaag maak ik gerechten die ergens apart bij kunnen, maar samen ook heel lekker waren.

1. Tian
Een tian is een provencaalse ovenschotel die bestaat uit verschillende laagjes groente, vaak met courgette en aubergine. Ik maak hem met groente uit de keldervoorraad zoals zoete aardappel, rode biet en pastinaak.

zoete aardappel 2x
pastinaak 2x
rode biet 2x
rode ui 2x
knoflook 2 teentjes
3 tl gedroogde kruiden, ik had geen provencaalse, ik gebruikte Festa Italiana
olijfolie 6 eetl.

Verwarm de oven naar 180°C.
Schil de zoete aardappel, bieten en pastinaken, snij of schaaf in dunne plakjes (bewaar de reststukjes voor het volgende recept).
Snij de uien in plakjes.
Pers de knoflook uit in een schaaltje en meng er de olie en kruiden door.
Pak afwisselend de groenteplakjes en zet rechtop in de ovenschaal.
Giet er de kruidenolie over en schenk een klein scheutje kokend water in de schaal.
Dek af met aluminumfolie en zet voor een halfuur in de oven.
Verwijder de aluminiumfolie en zet terug, voor nog een half uur. Test een plakje groente of het gaar is.

2. Stoofpotje van herfstgroente
olijfolie
1 ui
2 aardappels in kleine blokjes
2 winterpeen (kleine), in blokjes gesneden
1 rode paprika, in stukjes
restant van de zoete aardappel, pastinaak en biet, in blokjes gesneden
2 eetl. tomatenpuree
bouillon van 1/2 liter water en1 groentebouillonblokje
2 laurierblaadjes
2 tl ras el hanout
1 potje kikkererwten, uitgelekt
peterselie

Verhit de olie en fruit de ui, voeg de kruiden toe en roer er de tomatenpuree door.
Voeg de groenten toe, roerbak kort en schenk de bouillon er bij. Breng aan de kook en laat een half uurtje zachtjes sudderen.
Voeg tot slot de kikkererwten toe, verwijder de laurierblaadjes en bestrooi met fijngehakte peterselie.

3. Chinese kool met worst uit de wok

1/4 stronk Chinese kool, in reepjes gesneden
olie
sjalotje, fijngehakt
2 tl hot kerrie
zout
2 el rozijnen
1 kleine appel, geschild en in blokjes gesneden
1 pak Roockworst van DVS

Verhit olie en fruit ui, voeg kerrie toe.
Voeg kool en appel toe en roerbak 5 minuten.
Voeg rozijnen toe en roerbak nogmaals 5 minuten.
Proef en voeg zout naar smaak toe.
Strooi er royaal fijngeknipte bieslook over.

Verwarm de worst volgens de gebruiksaanwijzing, verwijder plastic. Snij de worst in plakjes en bak nog even om en om in een koekepan.
Schep de worst op de Chinese kool.




















maandag 5 november 2018

Kweepeer


Van Jan Wilde een Tuin kreeg ik kweeperen, niet moeders mooiste.
De botanische naam Cydonia is afkomstig van het Griekse Kydonia, tegenwoordig Chania, een stad die in het noordwesten van Kreta ligt.
Het is een harde, zure vrucht, die rauw niet eetbaar is. Heel lastig om door te snijden. Maar ruikt erg lekker! De kweepeer is een vitaminerijke, gezonde vrucht.
Het klokhuis bevat veel pitten en deze bevatten weer veel pectine. Als je die in alcohol legt, heb je al gauw een geweldige gel, te gebruiken als handcrè
me en zeer effectief bij kloven.

In 2013 volgde ik een leuke kweepeerworkshop en gelukkig vond ik de hand-out met recepten terug.
Maar eerst maak ik sap van een deel van de kweeperen, in mijn sappan. Gewoon de kweeperen in stukken hakken en met schil, klokhuis en al in de pan. Na enkele uren drupt er een mooi rood sap uit. Dat bewaar ik weer voor een volgend moment, om er gelei van te koken.








maandag 29 oktober 2018

Appels


Ik heb heul veul appels gekregen, dus maak ik alvast sap met de sappan. Ik had ook nog een restje druiven in de vriezer, die mogen er ook bij.





Omdat we niet zoveel appelsap drinken, ga ik hier op een later tijdstip gelei van maken.


vrijdag 26 oktober 2018

Dooie vingers



In ons dorp wordt morgen een spooktocht gehouden. Dat is geen kattepis. Wat ik ervan hoorde is het echt heel erg griezelig. De route loopt achter ons huis langs en ik dacht dat het wel leuk zou zijn om de deelnemers na alle superenge dingen in het bos, een lekker koekje aan te bieden. In de vorm van een heksenvinger. De koekjes smaken echt heerlijk, zijn geheel plantaardig, maar zien er wel eng uit.
Ik vond het recept hier met instructieve foto's.
Ik gebruik maatlepels van zo'n Amerikaans setje, een teaspoon is meer dan een gewone theelepel.

Ingrediënten voor ongeveer 40 stuks

250 gram plantaardige margarine (AH) op kamertemperatuur
125 gram poedersuiker
1 t amandel extract
1 tl vanille extract
1 tl No Egg
400 gram bloem
1 tl bakpoeder
aardbeienjam
blanke amandelen

Meng de zachte margarine met de poedersuiker.
Voeg amandel- en vanille extract en de No Egg toe en meng goed door.
Meng dan bakpoeder en de helft van de bloem er door. Voeg daarna de rest van het bloem toe en meng tot een soepel deeg. Leg het deeg een half uurtje in de koelkast.


Verwarm de oven voor op 160 graden. Leg op een bakplaat bakpapier. Verdeel het deeg in stukjes en rol er balletjes van, ongeveer 15 gram per stuk.
Rol een balletje uit tot een langwerpige vorm. 


Druk er met je vinger twee deukjes in en duw een amandel bovenin het deeg als nagel. Maak met een mes inkepingen in de vinger. 
Verwijder de amandel, breng een heel klein beetje jam aan onderin de holte waar de ‘nagel’ komt en plak de amandel weer op z’n plek. Leg de vingers met voldoende ruimte op de bakplaat, ze lopen nog wat uit. Bak de koekjes ongeveer 20 – 25 minuten en laat ze afkoelen.



zondag 21 oktober 2018

Natuurlijke levensstijl (6)


Gisteren was de laatste lesdag van de cursus Natuurlijke Levensstijl. Ik ben vrijdagavond gearriveerd bij Eva, waar ik twee nachten blijf en waar de cursus ook plaatsvindt. Een fijne plek om te verblijven bij een bijzonder leuke vrouw.
Mirjam, de cursusleidster vertelt nog over paddestoelen, van de vorige les, die ik helaas moest missen i.v.m. onze verhuizing.


We maakten een geweldige tandpasta van de voorjaarstinctuur en een likeurtje van sleedoorn. Tandpasta zelf maken is erg leuk. De basis is witte leem. dan allerlei ingrediënten als sorbitol, glycerine en xanthaan. Behalve mijn eigen tinctuur voeg ik er nog echinaceatinctuur, venkelolie en kruizemuntolie aan toe. Uiteindelijk wordt het geheel in een echte tube gestopt. De likeur maakte ik van gin, bevroren sleedoornbessen, kardamom, kweepeerschil, citroenschil en wat blaadjes citroenverbena. Later kan er nog suiker toegevoegd worden.

Daarna gingen we met z’n allen een gigantisch uitgebreide maaltijd bereiden en buiten eten bij heerlijke vuren.
Wilde soep met sponszwam, kastanjeboleet-bitterballen, wilde quiches, wilde kruiden roomkaas, bloemenboter, wafels, brood op stokjes boven het vuur geroosterd, gepofte kastanjes, crumble uit de Dutch ovens enz. enz. 

Ieder krijgt een taak, en mijn maatje Lucia en ik maakten de bitterballen, die op het ei bij het paneren na, plantaardig waren.


Ik leerde ook dat je tamme kastanjes gewoon rauw kunt eten, erg lekker!

Een van de cursisten geeft me instructie over hoe je een bijl gebruikt, maar dat is toch niets voor mij, ik mis de kracht in mijn handen en ik blijf het doodeng vinden.


Het was een geweldige dag en avond. We konden nog tot laat buiten zitten bij de vuurtjes.

Vanmorgen, na het ontbijt gaan we met de ‘slaapclub’ een boswandeling maken in het dichtbij gelegen natuurgebied Velhorst, waar we veel paddestoelen zagen



Het was een goed weekend en een leuke cursus, weer veel inspiratie opgedaan om met wilde planten te werken.

woensdag 17 oktober 2018

Venkel-prei-knolselderijsoep



Van de groente uit de groentetas van de Eemstuin maakte ik deze 
venkel-prei-knolselderijsoep.

olie
1 kleine knolselderij
1 venkelknol of 2 kleine (bewaar wat van het groen voor garnering)
2 stuks prei
1 grote ui
2 liter water en 4 groentebouillonblokjes,
peper en zonodig zout
handje peterselie, fijngehakt, stelen apart.
sojaroom 

Verhit de olie in een soeppan en fruit de gesnipperde ui.
Maak de groente schoon, en snijd in stukjes. Voeg toe bij de ui in de pan en laat even meefruiten.
Schenk er het water bij. Voeg bouillonblokjes toe en peterseliesteeltjes. Breng aan de kook en laat ong. 20 min. zachtjes koken tot de groenten gaar zijn.
Voeg peper en de sojaroom toe en roer goed door. Proef of er nog zout bij moet.
Pureer met de staafmixer, schep in kommen en strooi er de peterselie over.
Vries de rest van de soep in.

Wij aten de soep met wat druppeltjes rozebottelzaadolie en oerbrood met komkommerspread.







zondag 7 oktober 2018

Stoofpeertjes


In mijn tuin staat een stoofperenboompje, ik zag dat er al wat peren vielen en dat er een aantal wormstekig was. Van de goeie maakte ik gelijk stoofpeertjes, genoeg voor vier potjes.
Ik had alleen geen rode wijn of port in huis, dus gebruikte ik druivensap, daar heb ik voldoende van.
Ook had ik geen gewone suiker in huis, maar wel kokosbloesemsuiker, dus dat maar genomen.
Langzaam laten pruttelen met een kaneelstokje, ze zijn heerlijk geworden.



woensdag 3 oktober 2018

Nog meer druivensap

Onze druif groeit in een soort ijzeren rekje en rankt naar een gammele lantarenpaal die in een border staat. Als volgend jaar de verbouwing begint moet dat rek weg. De lantaarn proberen we nu al weg te halen, met het resultaat dat de stoppen doorslaan.


Ik hoorde van vrienden dat zij bijna geen druiven over hadden, door de vogels of door wespen opgegeten. Wij hebben denk ik het geluk dat deze druif niet gesnoeid was, de trossen waren amper zichtbaar. Toen ik wat uitlopers verwijderd heb, kwam er opeens een merel van de druiven snoepen. Dat vond ik niet erg, omdat ik blij was een merel te zien, het schijnt niet zo goed met ze te gaan. Maar omdat er nu druiven op de grond vallen trekt dat veel vliegen aan.
Ik besluit alle druiven te plukken en de plant rigoreus te snoeien.
Samen met het deel druiven dat ik al eerder plukte en in de vriezer bewaarde heb ik in totaal zo'n zeven kilo druiven! En een onsje rode bessen.

Ik heb een sappan aangeschaft, ook wel een ontsapper of stoomextractor genoemd.
Want versgeperst sap is heerlijk, maar kun je niet lang bewaren. Met deze pan kun je van grotere hoeveelheden fruit sap maken en lang bewaren, want het is gepasteuriseerd. Door het stoom komt het sap van het fruit vrij.



Het sap is lekker, wel erg zoet. Meer rode bessen had voor de smaakbalans wel fijn geweest. 


Alle bewaarde flessen en flesjes gevuld met puur sap.

maandag 1 oktober 2018

Dag huis


 

Een laatste check en alle kasten en deuren sluiten. Dan naar de notaris voor de overdracht.

woensdag 26 september 2018

Vers druivensap


Hoe leuk is het om 's morgens de tuin in te gaan om wat druiven te plukken!



Vers geperst met een bietje erbij en extra vitamine D, want de ‘r’ zit in de maand.

dinsdag 25 september 2018

Jij en ik tegen de veeindustrie


Deze keer een bericht geschreven door Esther Ouwehand.
Ieder van ons is opgegroeid in een wereld waarin vlees, zuivel en eieren als volstrekt normale levensmiddelen worden gepresenteerd. Het is geen schande dat we ze aten, het was de norm in de samenleving waarin we nou eenmaal geboren zijn. We wisten niet beter.
Alle inspanningen van de veeindustrie én de overheid zijn er al decennia lang op gericht om dat zo te houden. De realiteit wordt zorgvuldig van ons weggehouden. Dat gaat niet eens alleen om de grove mishandelingen en de excessen die dagelijks plaatsvinden. 
Het is überhaupt niet de bedoeling dat we beseffen dat vlees gemaakt wordt van prachtige, intelligente, voelende wezens met hun eigen karakters en behoeften - en dezelfde levenslust als onze eigen kinderen. Onschuldige wezens, die door toedoen van de mens op de wereld zijn gezet met geen enkel ander doel dan ze dood te maken. Het is niet de bedoeling dat we ons afvragen of we dat eigenlijk wel okee vinden.
Het vraagt moed, openheid en kwetsbaarheid om simpelweg te durven kijken naar realiteiten die op gespannen voet staan met de norm en gewoonten waarmee we zijn vergroeid. Bewustwording is vaak een pijnlijk proces, voor alle betrokkenen. Degenen die geconfronteerd worden met ongemakkelijke waarheden kunnen het gevoel krijgen dat ze worden aangevallen. De mensen die de werkelijke verhalen van de dieren vertellen, krijgen al snel het verwijt dat ze anderen ergens toe willen dwingen. Beide veronderstellingen kloppen niet, maar het is een delicaat proces waarin we elkaar gemakkelijk kwijt kunnen raken - terwijl we zeer waarschijnlijk, diep van binnen, allemaal hetzelfde voelen, willen en weten.
De veeindustrie rekent erop dat we dit allemaal niet durven en niet kunnen. Dat we ervoor kiezen om weg te kijken in plaats van te onderzoeken of de manier waarop we gewend waren te eten wel past bij wat we diep van binnen weten en voelen. De veeindustrie rekent er ook op dat we de verhalen van de dieren niet durven te delen, omdat we het verwijt zullen krijgen dat we opdringerig zijn.
Ik zeg: daar vergissen ze zich dan lelijk in. We gaan niet doen wat de veeindustrie van ons verwacht, we gaan doen wat de dieren van ons mogen verwachten. Wat we van onszélf mogen verwachten. Samen kunnen we die veeindustrie gewoon verslaan hoor. Simpelweg door te (durven) luisteren naar ons hart en elkaar daarbij te helpen. Doe je mee?


zondag 23 september 2018

Eindschoonmaak

Afgelopen donderdag naar Gouda gereisd, start gemaakt met de schoonmaak, we mogen slapen en eten bij de overburen. Speciaal voor ons vegan gekookt, gadogado met petjel en lontong, en veel groenten, heerlijk!

De volgende morgen de TV, rommel en de tuinmeubels naar grof vuil brengen, en daarna gaat Mijn Architect een deel van zijn werkarchief ophalen. Zaterdag rijdt hij nog eens heen en weer.
Zondag moet de huurbus terug en eten en slapen we nog eens bij de overbuurtjes.
Zij hebben ons weer verwend met heerlijk vegan eten: Sajoer Kerrie, Tofu Buddha bowl met pindasaus en Rudjak Manis. Heel fijn bij al ons gependel tussen Gouda en Kloosterburen.

Ondertussen maak ik het huis verder schoon, ik zal het niet zo achterlaten zoals wij ons nieuwe huis aantroffen. Tegelijkertijd is het schoonmaken ook een goede manier om afscheid te nemen en af te sluiten.




Uit het raam van de logeerkamer van de overburen:

Volgende week nog een keer naar Gouda, voor de overdracht.

maandag 17 september 2018

Verhuizen (2)

Vandaag is de grote verhuizing. We hebben zelf al wat noodzakelijke dingen verhuisd naar het nieuwe huis om er de weekenden te kunnen verblijven.
We hebben nu onze laatste nacht hier geslapen. Bij het opstaan gelijk het bed uit elkaar halen.


Wat een zenuwengedoe is dat, verhuizen. Terwijl we het best goed voorbereid hebben en tijdig begonnen zijn met plannen en inpakken. Maar chaos blijft het.
Wat je toch nog allemaal verzamelt in een niet zo groot huis. En de planten in pot op het dakterras moeten ook mee. Niet allemaal, enkele laat ik achter en andere heb ik weggegeven. We hebben een fantastisch verhuisbedrijf gekozen, Gerlach Verhuizingen.


Het is geen gemakkelijke verhuizing. Ons bankstel gaat niet door de voordeur, maar we moeten het via het dakterras in de steeg laten zakken. Zo is het ook destijds binnengekomen. Niet dat we zulke grote meubels hebben, maar omdat we zo'n smalle gang hebben.

Gelukkig kunnen er toch nog veel spullen en dozen door het raam.
De verhuizers zijn geweldig, wat een sterke mannen! En leuk, aardig en behulpzaam zijn ze ook, dat maakt het allemaal wat minder erg. We hebben ook veel geluk met het weer.
Het had er anders uitgezien als het zou regenen.

Als alles ingeladen is gaan de wagens overnachten in Den Haag. Wij pakken de trein naar Kloosterburen. Naar huis.