zondag 13 november 2016

Muesli - Granola



N.a.v. het verzoek van een van mijn B&B gasten voor muesli ging ik aan de slag. Eerst keek ik nog naar wat er zo al in de winkels te koop was, maar vaak zit er honing in (wat veganisten niet gebruiken). Toen ik in mijn voorraadkasten keek, kon ik simpel een muesli maken met wat ik gewoon in huis had.
Ik hield als leidraad het recept van Vegadutchie aan, maar dan aangepast met de ingrediënten die ik had staan.
Eigenlijk heet dit Granola, omdat het in de oven gebakken wordt.
Het is een flinke hoeveelheid van zo'n kilo geworden.

Ik vind het resultaat erg lekker. Ben benieuwd wat mijn gast er van gaat vinden.

Ik gebruikte de volgende ingrediënten in deze hoeveelheden:

300 g havervlokken
100 g ongebrande noten (pecan, hazelnoten, bruine en witte amandelen)
20 g sesamzaadjes
80 g zonnebloempitten
40 g amandelschaafsel
40 g pompoenpitten
80 g kokosrasp
20 g haverzemelen
2 tl kaneel
snufje himalayazout
100 g agavesiroop

Het geheel overgieten met:

60 g gesmolten kokosolie

en dan goed mengen en overdoen in een grote ovenschaal met bakpapier.
In de oven op 175° C, 35 minuten en elke 5 minuten omscheppen.
Wat ruikt dat lekker!

Daarna mengde ik er nog de volgende ingrediënten bij:
20 g hennepzaadjes
100 g gedr. moerbeien
50 gr kleingesneden gedr. abrikozen
50 g kleingesneden gedr. pruimen



Naar keus te eten met kokos- of sojayoghurt:






donderdag 10 november 2016

Cavalo nero


Cavolo Nero is een Italiaanse soort bladkool, zeer decoratief en vooral erg lekker. Het is goed winterhard, lang oogstbaar (vanaf de herfst tot het volgend voorjaar) boordevol vitamines en veelzijdig. 
Ik had hem ook in mijn moestuintje, een jaar geleden, daar heette het palmkool (wat mis ik dat tuintje, zeg).
Vandaag was hij in de aanbieding bij ah, twee halen, een betalen. Wel voorgesneden en nog veel stukken nerf erin. Die haal ik eruit, die gaan morgenochtend in de smoothie.
Ook de biologische kastanjechampignons in de bonus. Samen met wat ik nog in huis had werd het de volgende maaltijd:


Pasta met cavalo nero, met strooisel van geroosterde zonnebloempitjes en edelgist;
Gebakken kastanjechampignons, Zoete aardappel uit de oven en
Burgertjes van vega-gehakt.


Burgertjes van vegagehakt
1 bakje vega gehakt
1 eetl. gemalen lijnzaad, met wat water to een papje geroerd
1 eetl. gesneden zontomaat op olie
1 tl vegan worcestersauce
1 tl mosterd
2 eetl. havermout
2 eetl. panko
1 eetl. bloem
1tl tijm
snufje cayennepeper
scheutje water
zout en peper
(Ik had er ook nog een eetlepel fijngesneden wakame bij gedaan)

Doe alles in de keukenmachine en meng tot een samenhangende massa. Als het te los blijft wat scheutjes water toevoegen.
Vorm er met vochtige handen kleine burgertjes van en leg ze op een bakplaat met bakpapier. Ik haalde hier zeven  burgertjes uit.
Tien minuten op 200° C, omdraaien en nog eens tien minuten.


Zoete aardappel uit de oven
1 of 2 zoete aardappels (afhankelijk van grootte)
olijfolie
peper en zout

Zoete aardappel wassen, lelijke plekjes wegsnijden en in de lengte in stukken snijden.
In ovenschaal doen en met olie inmasseren en peper en zout toevoegen
20 min. in de oven.
(Kan tegelijk met de burgertjes)


Pasta met cavalo nero
200 g pasta
200 g cavalo nero
1 uitje
1 knoflookteentje
pesto (biologische van ah is vegan)

Pasta koken, afgieten en 1 kop kookwater bewaren.
Uitje en knoflook snipperen en fruiten in olie. Cavallo nero toevoegen en roerbakken. Kookwater erbij gieten en klein kwartiertje laten stoven, of tot de kool gaar is.
Pasta bij de de kool voegen en 1 volle eetlepel pesto er door mengen.


Gebakken kastanjechampignons
1 bakje kastanjechampignons
olijfolie
Snij de champignons in vieren en bak ze in de olie.


Strooisel
Handje zonnebloempitjes roosteren, grof hakken en mengen met edelgist en wat zout en cayennepeper.

Ik heb het geserveerd met een schepje Verse Crème van Wilmersburger. Smullen was het!



En dit was de smoothie de volgende morgen, gemaakt van de nerven van de cavolo nero, met banaan, appel en wat hennepzaadjes, heel lekker.




dinsdag 1 november 2016

3 Jaar Eet Lekker Mee

Eet Lekker Mee bestaat vandaag, op World Vegan Day, drie jaar! Drie jaar van plantaardig kokkerellen en gezellige dinertjes.
Leuke mensen die aanschuiven bij ons aan tafel, oude bekenden en nieuwe ontmoetingen.
Voor mijn gasten is er vanavond een hapje en drankje.
Ik maakte pompoensoep, een aardappel-  en pastasalade, kikkererwtensalade en fake tartaar en een frisse mangotaart.
Klein groepje, maar reuze gezellig!








Fijne cadeau's


zaterdag 29 oktober 2016

Eet Lekker Mee (58)

Weer een heel bijzondere en gezellige ELM. Ik was de hele dag heerlijk aan het kokkerellen en voorbereiden, en mijn gasten vonden het vanavond geweldig!
Leuke mensen, leuke gesprekken ... een ELM-avond om blij van te worden.
Wat ik maakte?

*Courgette gevuld met rode uienconfituur
 en cashew-zeesla-peterselie-crème

*Wortel-Rode linzensoep

*Vega-gehakt in bladerdeeg
 Bloemkool en pompoen uit de oven
 Aardappelroosje
 Paprikarelish

*Mangotaart


Het gehakt in bladerdeeg gaat de oven in ...
De aardappelroosjes zijn klaar.











woensdag 26 oktober 2016

Demo en Proeverij


In het kader van de Vegan Challenge gaf ik vanavond weer een demonstratie veganaise maken, een kleine introductie over zeewier en een proeverij van de Vivera Kipstukcjes.
Ik laat zien hoe simpel het is om een lekkere mayonaise zonder ei te maken, en je zodoende de mate van zoet of zout zelf kunt bepalen.
Deze veganaise wordt met sojamelk gemaakt, dit gaat trouwens niet met andere soorten melk!
Ik had vanmorgen alvast een versie gemaakt, ik wilde genoeg voor de proeverij hebben. Deze was met koolzaadolie, omdat ik geen zonnebloemolie meer in huis had.

De demo-versie was wel met zonnebloemolie en in een deel daarvan voeg ik wat zeewier toe.
Ook proeven we het verschil tussen de zelfgemaakte veganaises en de remia mayolein, die lekker makkelijk in de supermarkt te koop is, tenminste, hij was even uit de schappen verdwenen wegens het vervangen van plastic naar glas. Wat m.i. wel beter is.
De mayolein is heel goedkoop en toch plantaardig … maar helaas vrij zoet. De zelfgemaakte wordt toch smaakvoller gevonden.
En hoe proef je mayonaise het beste … met frietjes natuurlijk!

De absolute winnaar is de veganaise van koolzaadolie, deze olie geeft een prachtige gele kleur, eidooierkleur zei een van de deelnemers.


Daarna vertel ik iets over zeewier. Niet dat ik daar al zoveel van weet, maar na de wandeling en de zeewierwijzer, ben ik al weer ietsje wijzer en deel ik mijn kennis beetje bij beetje.
Ik laat de deelnemers twee soorten wieren zien. Zeesla en Wakame. Van de Wakame heb ik twee soorten, de gekochte afkomstig uit Bretagne en de zelf geoogste van de Oosterschelde.
Er wordt geroken en geproefd. Ik geef informatie over groei, voedingswaarde en gebruik.


Ook gaan we weer de Vivera kipstukjes proeven en beoordelen. Ik heb ze, zoals de verpakking aangaf, enkele minuten in wat olie gebakken. Niet heel bijzonder, maar met wat pindasaus komt het meer tot z’n recht.
Ik twijfel of ik die van de Vegetarische slager toch iets lekkerder vind. Er is wel een prijsverschil.
Ze zijn in ieder geval niet slecht, die van Vivera, maar je moet er wel nog iets leuks mee doen, in een curry o.i.d.

Het was een proeverij, maar het bleek voldoende als maaltijd. Leuke mensen deden mee.
Ik deed weer wat meer ervaring op in het organiseren van dit soort dingen.
Tot slot gaf ik de deelnemers nog een klein aquafaba-ijsje toe.


Erg leuk allemaal. Lieve berichtjes in het gastenboek.
Bijzonder en superleuk was dat een bevriend stel helemaal uit België de reis naar Gouda ondernam, net als een jaar geleden, en dat we er door Facebook achterkwamen dat het precies op deze dag, 25 oktober was.



zaterdag 15 oktober 2016

Vrijgezellig diner, Diner op Verzoek (1)

Geen Eet Lekker Mee-avond, maar vijf meiden die een vrijgezellenavond komen vieren, met de aanstaande bruid. En ik mag voor ze koken, hartstikke leuk!

Ik begin al vroeg. Ik ga vier gangen serveren. Eerder heb ik zelf brood gebakken, dat zit al in de vriezer. Toen ik van de week mijn ‘meel’kastje opruimde, heb ik allerlei resten bij elkaar gegooid: volkorenspeltmeel, witte bloem, haverzemelen, lijnzaad, havermout, èn pompoenpulp; het is een heerlijk brood geworden, voedzaam maar toch licht.


Vanmorgen vroeg begin ik met het dessert. Ik wil er aquafaba-ijs bij serveren en dat heb ik ook al eerder gemaakt, dat staat klaar in de vriezer.
Daarbij komt de citroencake van de workshop bij Jonnie Boer. Dat recept is echt een hit op facebook en ik krijg heel veel bezoekers op dat blog.
Daarbij komt nog gemarineerde komkommer, wat heerlijk smaakt en altijd voor verbazing zorgt.

Dan aan de slag met het voorgerecht. Ik heb gisteravond Baharat in olie gezet en daar maak ik een heerlijke crème van voor bij de gele biet.
Ondertussen staat een pan wortel-linzensoep te pruttelen.
Voor het hoofdgerecht maak ik weer het leuke gerecht romainesla gevuld met paddestoelen.

Het gehele menu:
  • Gele biet Carpaccio met Baharatcrème
  • Wortel-Linzensoep met homemade Brood en Bloemen-kruidenboter
  • Romainesla gevuld met Paddestoelen en Spinazie, daarbij Groene Asperges, Geroosterde Pompoen, Spicy Appelmoes, Polenta en Frites
  • Citroencake, Aquafaba-ijs en gemarineerde komkommer


Tussen het hoofdgerecht en het dessert werd er even tijd gemaakt om te scrabbelen.




Het was een geslaagde, leuk en gezellige avond!




dinsdag 4 oktober 2016

Eet Lekker Mee op (Eet Geen) Dierendag (57)

Dit 57ste ELM-diner valt op Wereld Dierendag.
Bij de ELM-dinertjes gebruik ik eigenlijk zelden kant-en-klaar vleesalternatieven, maar vandaag dus wel een keer omdat ik de pulled veggie ga testen.
Ik maak er een stoofpotje van en omdat dit product niet hoeft te stoven, het is in een paar minuutjes klaar, maak ik het stoofpotje van groente en voeg de pulled veggie op het laatst toe.
Echt heel lekker geworden! 

Een heel gezellige ELM-avond, leuk ook dat een deel van de fractie van de Partij voor de Dieren uit Gouda kwam mee-eten, hoe toepasselijk vandaag!

zondag 2 oktober 2016

Popronde Gouda

Hoewel we het liefst naar muziekoptredens in Groningen gaan, zijn we ook wel blij als er naast de deur iets leuks georganiseerd wordt.

Dit jaar doet de Popronde Gouda aan. Popronde is een landelijk reizend festival dat elk najaar in de periode van september tot en met november plaatsvindt in een 40-tal steden door het hele land.
Bijna elk genre muziek is vertegenwoordigd en het niveau is hoog, kwamen we al doende achter.

Je kunt niet naar alle bands, omdat de optredens op verschillende locaties elkaar overlappen. En het is k**weer, dus beginnen we met de locaties dicht bij huis.

Bijna naast de deur zit Heb ik VIA, een nieuwe conceptstore, daar treedt de band Blupaint op, een Indie rockband, hier unplugged. Knullen met lieve uitstraling ...


Daarna even flink doorstappen, door de regen, naar de Garenspinnerij waar de band Stillmode optreedt … ik ben direct fan! Wat een heerlijke muziek … het roept herinnering op van The Sound, vleugje Cure en gitaarspel dat me in de verte doet denken aan The XX. 

Leuke mannen en een frontman waar je verlekkerd naar blijft kijken.
Om de een of andere reden spelen ze zittend, het lijkt alsof ze en beetje in een keurslijf zitten, en als ik later filmpjes van deze band bekijk zie ik wat er onderdrukt werd.


Leuke mannen en een frontman waar je verlekkerd naar blijft kijken.
Om de een of andere reden spelen ze zittend, het lijkt alsof ze daar zelf wat last van hebben, en als ik later filmpjes van deze band bekijk zie ik wat ik hier miste.
Mooie tshirts hadden ze ook, maar helaas geen cash bij me, anders kreeg Mijn Architect er een van me.
Heerlijk … sinds lang weer eens enthousiast over het ontdekken van een voor mij nieuwe band.
Helaas zijn hun komende optredens niet een beetje in de buurt, maar ik hou ze in de gaten.


We lopen terug de stad in en gaan naar Curcuma, het vlakbij pasgeopende lunchcafé. Niet zozeer voor de dame die daar optreedt, Sascha Elisah, maar omdat het zo’n leuke, ongoudse plek is. De zangeres zingt wonderschone popliedjes, maar is mij te lief, te zoet. Ik word van zoiets gauw kriegel.
Wel lekkere wijn hebben ze daar.


Dan weer terug naar onze straat, naar House of Goods, daar treedt de rockband Silent War op, dat vonden we ook fijn om mee te maken.


Als laatste gaan we naar Zoet&Zalig, nog een keer luisteren naar Blupaint, waarmee we begonnen … compleet anders, want nu versterkt. Gaaf … maar bij gebrek aan oordopjes toch maar wat achterin gaan zitten.


Al met al een leuke, goed georganiseerde, dag met kennismaking van nieuwe bands, leuk hoor!





zaterdag 24 september 2016

IJs

Een aquafaba ijsje! Volgens het recept van Vegetus.
Je kunt met dat recept alle kanten uit. Mijn eerste proefje deed ik met wat ik in huis had, ik kon niet wachten:

ong. 120 ml aquafaba (staat hier altijd klaar in de diepvries)
100 ml alpro sojayogurt
100 g poedersuiker
1 eetl citroensap

De aquafaba mixen tot stijve pieken, de overige ingrediënten erdoor spatelen, en 12 uur in de vriezer.

Na 12 uur geproefd, wonderbaarlijk:


Het smaakt echt lekker, romig ook.


Nu maar verder gaan experimenteren, met allerlei vruchten!





donderdag 22 september 2016

Eet Lekker Mee (56)

Een gezellige avond met leuke mensen. Armanda Govers en haar vriend Amado zijn er ook. Amado speelt voor ons een paar van zijn liedjes.


Menu
Zomer ontmoet Herfst
  • Welkom: Olijfhapje
  • Courgettebakje met Rode ui-confituur en Peterselie-Zeesla-Cashewroom
  • Pompoensoep
  • Pasta met Pesto, Zwarte bonen, Venkel en Champignons en ‘Facon’
  • Rucolasalade met geroosterde rode Paprika en Courgette
  • Soja-Pannacotta met vers fruit en appelstroop