dinsdag 5 september 2017

Pâté - Empâté


Paté van kidneybonen ... die hebben al de goede kleur.

Ik gebruik gewoon heel veel soorten specerijen en kruiden uit mijn kruidenkastje, die heb ik toch staan.
Je kunt het ook met andere (eigen) favoriete of minder kruiden maken, ik doe het een beetje op de gok, en ik was lekker op dreef.
Ik schrijf wel gelijk op wat ik doe, inmiddels wijzer geworden.

Zo maakte ik het:


1 potje kidneybonen, afgegoten en afgespoeld

100 g gerookte tofu (Taifun)
2 tl olijfolie
2 tl water
 ¼ tl balsamico azijn
1 tl miso
½ tl mosterd
¼ tl zout
snufje gemalen zwarte peper

½ tl uienpoeder

 tl knoflookpoeder
⅛ tl chilipoeder
⅛ tl gerookte paprika
⅛ tl gemalen foelie
⅛ tl gemberpoeder
¼ tl tijm
½ tl oregano
¼ tl marjolein
1 el vers gehakte peterselie

In de keukenmachine, regelmatig proeven of er nog iets mist ... zo werd het wat.
Mijn Architect was enthousiast en noemde het Empâté. Dat blijft de naam!











zondag 3 september 2017

ELM 70 Kaas fondue

Heerlijk vond ik het vroeger, kaasfondue ... ook al voelde ik me daarna nogal beroerd tot zelfs buikpijn aan toe.
Vorige maand gingen wij naar een ‘kaasproeverij’ van de websupermarkt VMarkt. We proefden allerlei creamcheese-achtigen en kregen tot slot een heuse kaasfondue!



De ontwikkeling van vegan kaasjes gaat maar door, en er komen steeds meer soorten die ik wel goed vind. Ook vind ik het fijn dat er meer keus komt wat betreft ingrediënten, dus niet alleen van soja, maar ook van amandelen of lupine.

De kaasfondue, van het merk Vegusto smaakt echt wel  goed. Het is ook lekker om te gebruiken als een kaassaus met pasta of als saus over groente.
De prijs voor 400 gram is € 8,50, dat is een verpakking van twee porties. Voor met z'n tweetjes is dat wel te doen, maar ik wil graag een Eet Lekker Mee fondue organiseren ... en dan is het best prijzig. Toch wilde ik het een keer proberen ... kijken hoe mijn gasten het zouden vinden. Ik had nog drie verpakkingen en bestelde voor de zekerheid wat bij.


Omdat er iets niet helemaal goed ging met de bestelling en ik bang was dat ik niet voldoende had, besloot ik er zelf wat bij te maken en zocht een recept op internet.
Dat pakte verrassend heel goed uit. Het recept vind je hier.



Uiteindelijk had ik een grote pan vol kaasfondue, ik had de kant-en-klare en de mijne gewoon bij elkaar gegooid en het was echt superlekker ... en was heel erg kaasachtig!


Ik heb leuke fonduestelletjes aangeschaft, 1x een vier-persoons en 2x een twee-persoons.

Extra cadeautje was dat we op het dakterras konden eten. Hoewel de waxinelichtjes wel vaak uitwaaiden, was het fijn om buiten te fonduen.
We begonnen met een soepje van wortel en rode linzen, m'n favoriete ‘Nuis’-soep.


Dan de kaasfondue, behalve brood om te dippen had ik er nog bij:
Geblancheerde Romanesco
Geblancheerde Broccoli
Rode puntpaprika
Ananas
Druiven
Meloen
Olijven
Tomaatjes
Gebakken aardappel
Gebakken Champignons
Geroosterde Courgette
Amsterdamse uien




Als toetje een frisse frambozen-tiramisu.

Echt heel leuk weer eens te kaasfonduen ...









donderdag 31 augustus 2017

Eet Lekker Mee (69)

De laatste dag van augustus, geeft altijd het gevoel dat de zomer voorbij is. Hoewel het in september nog steeds drie weken zomer is.

De weersvoorstellingen waren niet best, dus dekte ik de tafel binnen. Maar de zon ging schijnen en we konden toch nog even buiten zitten




De laatste keer van dit zomermenu:

Courgettesoep
Moussaka & Tzatziki & Kikkererwtensalade
Lemonpie







donderdag 24 augustus 2017

Pasta met broccoli, spekjes en paddestoelen "Funghi Trifolati"

Er is een nieuw kruidenmengsel aan het assortiment van Jonnie Boer's Original spices toegevoegd, genaamd Fungi Trifolati. 

Ik kom nog steeds mensen tegen die de stronk van broccoli wegdoen ... onbegrijpelijk, voedsel weggooien.
Je kunt het gewoon eten, ik vind de stelen eigenlijk lekkerder dan de roosjes. Meestal kook ik roosjes en de stronk, geschild en in plakjes, bij elkaar in de pan.
Maar als je alleen roosjes wilt, kun je van de stronk ook soep maken.
Vandaag maak ik er een saus van.
Dit gerecht maakte ik voor twee personen.

1 stronk broccoli
halve liter water
1 bouillonblokje

100 g zonnenbloempitten, een paar uur geweekt in witte wijn
1 tl zout
1 tl appelciderazijn
1 tl mosterd
gemalen peper
gemalen nootmuskaat
2 el edelgist

200 g paddestoelen
olijfolie
1 tl funghi trifolata kruiden
1 takje tijm
zout
scheutje witte wijn
fijngehakte peterselie

1 pakje vegan spekjes
160 g pasta (fusilli)
zout
2 el zonnebloempitjes

De broccoli


Haal de roosjes van de stronk en doe ze in het stoomgedeelte van een stoompan.
Schil de stronk en de kleine stelen en snij alles in plakjes.
Leg deze in de onderste pan met heet water en het bouillonblokje.
Breng aan de kook en laat ongeveer 5 minuten garen.
Spoel de roosjes af met koud water en laat uitlekken. 
Pureer de bouillon met plakjes stronk met de staafmixer. Nu heb je een lekker soepje, maar deze keer wordt het een saus. 


De saus

Doe de geweekte zonnebloempitten met weekvocht, peper en zout, mosterd en azijn in de blender, en blend tot een dikke creme. Doe in een pannetje, verdun met de broccolibouillon en verwarm al roerende op laag vuur. Roer het edelgist erdoor, proef of er nog wat zout bijmoet en voeg de broccoliroosje toe.

De paddestoelen

Je kunt champignons of andere soorten nemen, ik heb deze keer een mengsel van witte beukenzwam, mini-shiitake, kastanjechampignon en buidelzwam. Maak de paddestoelen schoon.
Verhit wat olijfolie en voeg (eerst de grote) paddestoelen toe, en roerbak ze kort. Pers er een knoflookteentje boven uit. Voeg het Fungi Trifolati mengsel toe, wat zout en een extra takje tijm.
Giet er een scheutje kokend water bij, en een scheutje witte wijn en laat op laag vuur nog een paar minuten zachtjes stoven.
Verwijder het takje tijm en strooi er de peterselie over.


Kook de pasta gaar en schep deze door de saus.
Bak de spekjes volgens de gebruiksaanwijzing.
Rooster de zonnebloempitjes.

Schep de pasta op een bord, verdeel er de paddestoelen en spekjes bij en bestrooi met de zonnebloempitjes.









zondag 20 augustus 2017

‘Ongeplukt’ - Lunchconcert

We gaan vandaag naar Utrecht. Om te lunchen én om Hugo van Wordbites weer te zien. We zagen hem voor het eerst op het Festival in Hongerige Wolf.

Wordbites is een poëtische mix van gesproken woord met live muziek, zang, filosofie of moderne dans. Een krokant soort levens-bespiegeling die kraakt, bijt of streelt.
Pakkende woordkunst, subtiel op smaak gebracht met een scheut humor en een mespunt stilte.

De voorstelling is in een kas, een grote, onverwarmde kas waar bevlogen mensen bewustwording over en herkomst van voedsel willen bevorderen. En zoals ze zelf zeggen: Tegelijkertijd willen we een broedplek zijn voor creatief talent en activiteiten die verband houden met ambacht.
Zij organiseren allerlei activiteiten rond de gekweekte producten. Echt een aanrader om eens heen te gaan!

Ongeplukt - Lunchconcert vond ik dus op Facebook, anders had ik het nooit geweten.
De woordkunst van Hugo en de lunch van producten uit de kas is een smakelijke combinatie op een bijzonder leuke plek. En het eten is plantaardig!
We worden hartelijk ontvangen door Meike en Kevin, de gedreven krachten hierachter, en begroeten Hugo, hebben het nog even over Hongerige Wolf, hoe geweldig dat was en dat we volgend jaar weer gaan.


We zijn in totaal met 17 personen en gaan aan een lange tafel zitten, midden in de kas, tussen vele tomaten, pepers, meloenen en aubergines. Boven ons hangen (dreigend) grote pompoenen, maar ons wordt verzekerd dat ze niet zullen vallen.


We starten met een heerlijk soepje van courgette en snijbiet, gegarneerd met amaranth, prachtig die rode kleur.
Daarna gaan we naar het podium voor een eerste ronde met Hugo. We zetten de koptelefoon op en je laat al dat moois gewoon over je heen komen.




Ik ken de witte aubergine alleen van plaatjes. Nu weet je gelijk waarom hij in het Engels eggplant heet.
Het hoofdgerecht bestaat uit frisse salade met gegrilde witte aubergine en gele courgette. Met verschillende soorten tomaten, als ik het goed onthouden heb ... de Negro Asteca, de Russische Gypsy en de Gelbe Rise. Wat een smaak!
Bovenop lag een rode peper, die wilde ik al opzij leggen, maar hij is niet scherp, hij is heerlijk zoet, meer als een paprika, heel erg lekker. Later vraag ik er naar, de naam is Lombardo. Verder heerlijk brood erbij en kikkererwten geroosterd met ras-el-hanout, wat een goed idee, dat ga ik ook eens doen. Lekker!


Dan is Hugo weer aan de beurt. Je kijkt naar hem en hoort hem door de koptelefoon. Dat geeft een aparte sfeer en zodoende schrik ik als hij je opeens iets vraagt. Alsof ik even van onder de dekens moet terugkomen.


Foto De Kas eet en kweekplek
Het nagerecht was een vegan cheesecake en ik heb de bundel van Hugo aangeschaft.


Nog nagepraat met de kokende tuinier of tuinierende kok, Kevin, over het kweken, eten en koken. Anders, puur ... met de groente als uitgangspunt, geen ingewikkelde sauzen, soep niet passeren, want hoe lekker is het als het nog wat beet heeft. Ik hang aan zijn lippen geniet van zijn enthousiasme. Over de soorten pepers die hij kweekt, over de Scoville schaal. Er bestaan pepers die heter zijn dan pepperspray! Een heel klein beetje heet vind ik wel lekker, meer ook niet.
Maar ze zien er allemaal prachtig uit, hij laat me ook verschil in geur ruiken.

Het was een erg fijne middag. Omdat we geen zin hebben om op de bus te wachten èn omdat het prachtig weer is, gaan we lopen naar het centrum van Utrecht, en pakken daar nog een terrasje. Tussen studenten en blije FC Utrecht supporters.













donderdag 17 augustus 2017

Eet Lekker Mee (68)




De 68ste ELM, heel de middag twijfel ... kunnen we buiten eten of niet?
Temperatuur is goed, maar helaas alles is nog nat ...
Uiteindelijk met het toetje toch naar buiten!
Fijne avond, nog steeds in Griekse stijl, met vaste èn nieuwe gasten via VeganEvents.nl, negen deelnemers schoven aan. 😍
Menu:
Zomerse smoothie
Moussaka
Kikkererwtsalade met tahindressing
Tzatziki
Aardappeltjes uit de oven
Bosbestaart





zondag 6 augustus 2017

Eet Lekker Mee Lunch (5)



Weer eens een zondagse lunch georganiseerd. Het is mooi weer dus we kunnen op het dakterras eten. Het plankier is gerepareerd, dus dat is ook weer veilig.
Een familie van zeven gasten schoof aan.


Het menu was:
Courgettesoep met gefrituurde tortillareepjes;
Ciabatta met Rode uienconfituur, Amandel-cashew-kruiden creamcheese, Linzenburger, met daarbij aardappelsalade;
Bosbessentaartje



zondag 23 juli 2017

Eet Lekker Mee (67)

Een heerlijk etentje met leuke mensen waarbij zus en schoonzus.



Zomerse smoothie van komkommer, avocado, munt, limoen en sorbetijs
Moussaka met aubergines, zoete aardappel en sojagehakt
Kikkererwtsalade met tahindressing
Librijecake met aquafaba-ijs, in citroensiroop gemarineerde appel en komkommer en aalbesjes van Alexandra en wijnbessen van Bente 😊


donderdag 13 juli 2017

Eet Lekker Mee (66)


Weer een supergezellige avond met fantastische mensen die bij ons aan tafel aanschoven! Diner met een knipoog naar Griekenland 
Zomerse smoothie van komkommer, avocado, limoen, banaan en munt
Moussaka
Salade van Kikkererwten met Tahinsausje
Tzatziki en Citroenaardappeltjes
Citroencakeje, Kruisbessenijs, no-bake ‘Baklava’