donderdag 5 juni 2014

Hasselback aardappels


Deze manier van aardappels bereiden, oorspronkelijk uit Zweden, is weer eens wat anders. Van buiten knapperig, van binnen zacht.

Een middelgrote aardappel per persoon
Olijfolie
Peper en zout

Warm de oven voor op 220°C
De aardappels goed wassen of schillen. Leg ze op een grote lepel. Snij met een scherp mes inkepingen, zo dicht op elkaar als mogelijk. Door de lepel snij je ze niet helemaal door en blijven ze aan de onderkant vastzitten.
Doe de aardappels in een bak met gezouten water terwijl je de rest insnijdt.


Leg de aardappels in een met aluminiumfolie beklede ovenschaal, met de ingesneden kant boven en kwast ze in met olijfolie, strooi er peper en zout over.
Een half uur in de oven plaatsen, daarna nog eens inkwasten met olijfolie.

Nog ongeveer een half uur in de oven, tot ze mooi bruin zijn.


zaterdag 31 mei 2014

‘Eet Lekker Mee’ (12)



Menu:


Groentesoep

Noord-Afrikaanse groenteschotel met Parelcouscous

Driedubbel Dessert
(Tiramisu, ‘Kwarktaart’ en Chocolade ijsbonbon)






donderdag 29 mei 2014

‘Eet Lekker Mee’ (11)


Menu

*Kleurige Groentespiesjes

*Courgettebakjes met Rode-uienconfituur

*Tortilla met Zwartebonencreme, Cashewnoten ‘kaas’ saus, tomatensalsa en rijst

*Tiramisu




maandag 19 mei 2014

Vlierbloesemsiroop

Van de gisteren geplukte vlierbloesem lekker veel siroop gemaakt.
Heerlijk, ik kan weer vooruit! 
Hetzelfde recept als vorig jaar.



zondag 18 mei 2014

Klein geluk ... de vlier bloeit weer


Het allerlaatste potje vlierbloesemgelei en het allerlaatste flesje vlierbloesemsiroop … allebei op. Precies een jaar met de vorige voorraad gedaan, maar ik moest op het laatst wel zuinig doen. 
Ik had hier en daar al rijpe vlierbloesemschermen (Sambucus nigragezien, maar met al die regen schoot het niet op.

Vandaag ga ik ze plukken, het is zulk prachtig weer en er is meer bloesem dan vorig jaar. 
In korte tijd is m'n tas gevuld met prachtige wolkjes vlier, vol met het zo belangrijke gele stuifmeel.

Thuisgekomen de bloempjes gelijk rissen van de stelen, een geduldwerkje, ik heb bijna twee keer zoveel als vorig jaar. Ik wil ook weer een grote voorraad hebben, vooral de pannacotta met vlierbloesengelei is favoriet bij Eet Lekker Mee.
Twee biologische citroenen in plakken gesneden en alles onder water gezet. Nu wachten, morgen verder.




zaterdag 17 mei 2014

Meiraapjes


Meiraapjes, dat leek me nu een leuke groente voor deze maand. Brassica rapa var rapifera
meiraap, meiknol, knolraap (geen koolraap!) is een sappig fris knolletje, met een lichtscherpe smaak. Rauw, geraspt of kleingesneden lekker in een salade.
Het loof van deze knolletjes is misschien bekender … de raapsteeltjes.

Meiknolletjes bevatten veel vezels, calcium, fosfor, kalium, ijzer, vitamine C
en enkele vitaminen van het B-complex.

Ik kocht er wat op de markt en besloot er een voorgerecht van te maken.
Ik had ze geschild, dat stond in een van de recepten, maar dat is onzin, dat hoeft alleen bij wat oudere, taaie exemplaren. Jammer, want nu was het mooie paarse randje weg. Wassen is voldoende, weet ik nu voor de volgende keer.


Voor 2 personen:

2 meiraapjes, kontjes weggesneden en in dunne pakjes gesneden
1 groentebouillontablet
kokosolie
olijfolie
laurierblad
gedroogde tijm
zout
fijngesneden ijsbergsla
1 gesnipperd sjalotje

pompoen- en zonnepitjes
nigellazaadjes

Smelt wat kokosolie in een pan en voeg er wat olijfolie aan toe. Leg de plakjes meiraap in de pan en voeg het laurierblad, een snufje zout en wat tijm toe.
Verkruimel het bouillonblokje erboven en giet er een flinke scheut kokend water bij. Zet het vuur laag en laat een kwartiertje stoven.

Meng de sla met de ui, wat peper en zout en een scheutje olijfolie en
leg deze in het midden van twee borden.
Laat de meiraapschijfjes uitlekken in een vergiet (gebruik het kookvocht als drinkbouillon),
leg de schijfjes in een cirkel op de sla.
Schep in het midden een lepel knoflookveganaise.
Rooster de pitten kort in een droge pan en bestrooi de borden ermee.
Strooi er tot slot nog wat nigellazaadjes over.



zaterdag 3 mei 2014

Kipstuckjes met shiitake-saus en veldsla op een knapperige udon-noodle bodem



Ik vind dat het hier in huize Engelwortel goed gaat op het gebied van dierleedvrij eten. Ik las laatst de term ‘driekwart planteneter’, dat vind ik wel een passende omschrijving voor ons.
We eten nog wel een eitje in het weekend en als Mijn Architect gaat arbeiden dan zit er in zijn broodtrommeltje desembrood met boter en kaas. Verder eten we vooral plantaardig. Je hoort alleen even nergens bij … mensen die ‘gewoon’ eten vinden ons extreem, mensen die veganist zijn vinden ons slappe hap … maar ikzelf ben tot nu toe tevreden over hoe wij met onze voeding omgaan.

Nu wordt het je niet echt makkelijk gemaakt in onze tuttenwoonplaats met 1 natuurwinkel.
Als ik op internet zie wat er verder al van de grond komt in grotere plaatsen en vooral in België, Duitsland en verder … stel je voor hele veganistische winkels!
Voorlopig moeten we hier zelf lekker creatief blijven bij het kokkerellen en roeien met de riemen die we hebben.

Op de website van de geweldige kok Tal Ronnen (The Conscious Cook) staan uitdagende recepten. Zijn groene aspergesoep heb ik al gemaakt.

Ik ga nu zijn gerecht “chicken” scaloppini with shiitake sake sauce, braised pea shoots, and crispy udon noodle cakes maken.

Gardein is een vleesvervanger, dus ik denk dat de vegetarische kipstuckjes van de Vegetarische slager wel voldoen. Die zijn trouwens tegenwoordig vegan.

Braised pea shoots  … tja erwtencress? Dat zal ik hier in Gouda niet vinden, vermoed ik.
Winterpostelein lijkt me wel leuk, maar heb ik ook niet, wel heb ik een zak veldsla, dat moet dan maar.

Faux chicken stock, ik neem een groentebouillonblokje, sake vind ik te duur, dat wordt sherry.

Earth Balance … dat klinkt super, geen boter, geen margarine … hier te koop? Weglaten kan ook.

De voorgekookte Udon noodles haal ik bij de toko, herkomst Korea en zijn vegan. 
Okee, aan de slag, dus

Kipstuckjes met shiitake-saus en veldsla op een knapperige udon-noodle bodem voor twee personen

1. De Udon noodles

Twee pakjes Udon Noodles
Olijfolie, peper en zout.




Warm de over voor op 100°C.
Haal de noodles voorzichtig uit de verpakking. Druk er met een ijzeren ring cirkels uit (de resten gaan morgen in de soep).
Verhit olijfolie in een koekepan en bak de noodleschijven met wat peper en zout ongeveer drie minuten per kant tot ze knapperig goudbruin zijn.
Leg ze op een bord met keukenpapier en houd ze in de oven warm.

2. De kip

1 doosje kipstuckjes van de Vegetarische slager
olijfolie, peper, zout, paprikapoeder, bloem

Meng in een bord peper, zout, paprikapoeder met een eetlepel bloem, wentel de kipstuckjes erdoor en bak ze knapperig bruin in olijfolie. Zet ook in de oven om warm te houden.

3. De saus

olijfolie, 250 g shiitake, 1 gesnipperd sjalotje, 1 eetl. sherry, 1 eetl. bloem
100 ml groentebouillon, scheutje sojasaus (kikkoman)

Verhit de olie, smoor de sjalot een paar minuten, voeg de paddestoelen toe, bak een paar minuten, roer er de bloem door en voeg dan de sherry en de bouillon toe, laat zachtjes koken tot de saus dikker wordt. Voeg naar smaak de sojasaus toe.

4. De groente

75 g veldsla, de worteltjes verwijderd
olijfolie,1 teentje knoflook, fijngesneden
een scheutje groentebouillon

Verhit de olijfolie en smoor de knoflook kort. Voeg de veldsla toe en de bouillon, roer kort en giet af.

5. Opmaken

Zet een noodlebodem in het midden van een bord. Leg er de veldsla op en daarop de kipstuckjes. Lepel er de shiitakesaus over en serveer.

Het is een leuk en lekker gerecht. De veldsla was uit nood, maar smaakte goed. Toch wil ik daarvoor nog wel iets anders bedenken. 



Ik ben wel tevreden, ik ga een foto op de facebook van de vegetarische slager plaatsen.


donderdag 1 mei 2014

De 10e Eet Lekker Mee


Ik geef bij voorkeur m'n geld uit in Groningen. Voor mijn verjaardag heb ik mezelf het boek De Vegarevolutie cadeau gedaan. Echt een aanrader als je duidelijke informatie wilt over veganisme en er staan ook nog lekkere recepten in!
Hier kun je een goede recensie lezen.

Vandaag is het de 10e keer ELM, daarvoor heb ik de volgende gerechten uit dit boek gemaakt:

Artisjokdip met Nachochips (blz. 187)

Quinoa Chili sin carne (blz. 155)

Panna cotta (blz. 165)

Ik heb de recepten naar eigen inzicht iets aangepast.

woensdag 30 april 2014

Panna Cotta (2)


Luchtige pudding-achtige toetjes zijn mijn favoriet. Panna cotta (gekookte room) is een Italiaans nagerecht gemaakt van room, melk, suiker en gelatine. Ook de Franse bavarois (Frans voor Beiers) is een luchtige pudding op basis van slagroom, eieren en gelatine. Blanc manger is ook gebaseerd op deze ingrediënten. Als je hierover gaat googlen blijken veel landen een vergelijkbare versie te hebben.

Nu wil ik natuurlijk geen gelatine gebruiken (brrr) en gebruik ik daarvoor in de plaats agar agar.
Dus niks weerhoud me nu om een lekkere, maar ook gezonde (voor mij en de dieren) panna cotta te maken. Al die dierlijke ingrediënten zijn helemaal niet nodig. Het gaat prima met agar-agar, zoals ik hier maakte met amandelmelk.
Deze maak ik met sojamelk:

250 ml sojamelk
75 ml sojaslagroom (Alpro)
1 tl agar-agar poeder
1 tl amandelextract
20 g suiker

Doe de agar-agar in een pan en los het op met een beetje van de sojamelk, goed roeren, voeg de rest van de sojamelk en de slagroom toe en verwarm langzaam tot het kookpunt, laat zachtjes 2 minuten koken. Voeg amandelextract, vlierbloesemgelei en suiker toe, roer goed met een garde en laat nog een minuutje zachtjes koken.
Giet het in de (siliconen) vormpjes, laat afkoelen en plaats nog een klein uurtje in de koelkast. 
Een heerlijk romig toetje, helemaal diervrij!


Stort op een bordje en bestrooi met wat geroosterde amandelsnippers en pompoenpitjes.
Ik schep er nog een lepel vlierbloesemgelei op, uit het laatste potje. Gelukkig komt de vlierbloesemtijd er weer aan, hopelijk kan ik zo'n grote hoeveelheid maken zodat ik weer een jaar vooruit kan.

donderdag 24 april 2014

‘Eet Lekker Mee’ (9)


Vanavond was de 9e Eet Lekker Mee en ik had 7 gasten. Dat was even aanpoten, zeker omdat ik sinds kort op mijn voormalige vrije donderdag tot 14.00 werk.
Maar het is gelukt, alles is goed gegaan en mijn gasten waren tevreden.
Het was een reuzegezellige avond.


Het menu:


Frisse Wortel-Mangosoep met Cashew-Amandelroom

Tortilla met Zwarte bonen, Cashew-Macademiaroom,
Salsa en Rijst


Koffie/Thee




dinsdag 22 april 2014

Aardbei-citroen ‘kwark’ taart


Dit recept van Vegetus heb ik al in diverse varianten gemaakt. 
Deze taart blijft zeker drie dagen goed, wordt zelfs lekkerder na verloop van tijd. Ik gebruikte deze keer een vierkante springvorm.

De koekbodem
1 pakje Verkade Nizza kokosbiscuit (is vegan)
1 eetlepel (kokosbloesem)suiker
80 gram plantaardige margarine
2 eetlepels water


Maal de koekjes tot fijne kruimels. Smelt in een pannetje de margarine en voeg al omscheppend de koekkruimels met de suiker toe, tot alles goed gemengd is. Neem de pan van het vuur, voeg het water toe en roer tot er een kruimelig deeg ontstaat.
Verwarm de oven voor op 180 °C. Bedek de bodem van de (vierkante) springvorm met bakpapier en vet de zijkanten in. Verdeel het koekjesmengsel gelijkmatig over de bodem en strijk glad met de achterkant van een lepel. Zet de vorm in de oven en bak 10 minuten. Maak ondertussen de vulling van de taart.


De vulling
80 g ongeroosterde cashewnoten, enkele uren voorgeweekt in water
80 ml citroensap  (ongeveer 2 citroenen)
1 banaan, in stukjes
1 pakje zijdetofu (400 g)
80 g suiker
2 eetlepels gesmolten kokosolie
4 theelepels maizena
2 theelepels vanille-extract
snufje zout


Pureer de ingrediënten voor de vulling (cashewnoten t/m zout) met de staafmixer tot een mooie gladde massa. Haal de springvorm met de voorgebakken koekjesbodem uit de oven en giet de gepureerde vulling er overheen en strijk glad. Zet de vorm terug in de oven en bak 45 minuten tot de vulling is gestold en aan de randjes goudbruin is geworden. Haal de taart uit de oven en laat hem een beetje afkoelen terwijl je de glazuurlaag maakt.


Aardbeienglazuur
350 g (diepvries) aardbeien (of ander fruit)
4-5 eetlepels water
2 eetlepels suiker
1/2 theelepel agar-agar
1/2 theelepel maizena


Doe de agar agar met het water in een pan, verhit langzaam en roer goed tot het opgelost is. Voeg de maïzena, suiker en het fruit toe en breng aan de kook. Laat een minuut of vijf zachtjes doorkoken. Plet ondertussen de vruchten met je lepel, zodat ze uit elkaar vallen. 
Haal de gekookte glazuur van het vuur en giet hem over de taart in de bakvorm. Strijk hem een beetje glad en laat hem dan een paar uur afkoelen en opstijven. Zet de afgekoelde taart in de koelkast tot je hem gaat serveren. Haal een mes langs de buitenkant van de taart om hem los te maken uit de vorm. Open de springvorm en snijd de taart in vierkanten.


Variatie met mango:



Of met blauwe bessen:



donderdag 17 april 2014

‘Eet Lekker Mee’ (8)


Het menu van deze 8ste Eet Lekker Mee:

Toastje Visvrije Tonijn (vegetarisch)

Boerenfatsoensoep

Tortilla met Zwarte bonen, cashew-room, Salsa en Rijst


Koffie/Thee met IJsbonbon van Chocolade en Aardbeicrème