zondag 22 september 2024

Mongools koken


Dit weekend heb ik een Mongoolse kookworkshop gevolgd. Ik kwam dit per ongeluk tegen op facebook en was blij verrast dat het plantaardig was. Het is hier in Groningen, vlakbij Wedde. Hoewel ik al heel lang geen nacht meer van huis wil, trok me dit wel erg aan.

Het is bij Altai gastenverblijf, een prachtige plek in een oude boerderij met een originele yurt. Behalve B&B geeft de uit Mongolië afkomstige Saran dus ook kookworkshops. Haar Nederlandse man Rowan is muzikant en speelt Mongolische muziekinstrumenten en beheerst de bijzondere keelzang.

Henny brengt mij naar Wedde en we worden vrolijk ontvangen door Raven, een prachtige Saarlooswolfshond

Medeworkshoppers, een jong stel is al gearriveerd en slaapt in de yurt. Deze workshop zijn we maar met z'n drieën, ik vind dat heel prettig. Ik mag kiezen uit de twee prachtige slaapkamers, de groene of de gele. Ik kies de groene.


Er is nog tijd om de plek te bekijken. De karakteristieke boerderij uit 1909 is verbouwd tot gastenverblijf. Elke ruimte ademt Mongolië.

In de mooie tuin hebben ook twee Kune Kune varkens een plek, Billie en Bollie. Er is een haan, Dzjengis Haan, plus een hen. De rest van de hennen van Red een legkip zijn inmiddels overleden.

Het is ongelooflijk, maar in Mongolië eet men voornamelijk vlees en zuivel. Er worden amper groenten en kruiden gebruikt.


We gaan aan de slag en krijgen een mooi schort voor. We beginnen met het maken van Tsuivan, een noodle gerecht. In plaats van vlees gebruiken we veel groente. 
Eerst een heel simpel deeg maken van bloem en water. Kneden en laten rusten. Ondertussen snijden we de groenten klein. Ui, knoflook, paprika, aardappel, zoete aardappel, wortel, spitskool, broccoli en champignon. Na het rusten van het deeg gaan we het uitrollen tot een ronde, dunne plak. Deze wordt in vieren gesneden en in een droge koekenpan kort om en om gebakken.


Daarna worden ze licht ingevet met olie, op elkaar gelegd en in dunne sliertjes gesneden.
De groente wordt kort gewokt in olie, met wat sojasaus en zout, er komt ook wat vegan shoarma bij en dan komen de noodles bovenop. Water erbij en direct de deksel erop. Zo stomen de noodles vanzelf gaar. Als het water verdampt is, het geheel doorroeren en is het klaar. Garneren met sesamzaadjes en gedroogde bosuitjes.

We maken er ook nog een pittige komkommersalade bij en een spitskool-wortel salade. Het smaakt heel erg lekker allemaal!

Na het eten doe ik een dobbelspelletje Qwixx met de andere deelnemers. Ik ga vroeg naar bed en lees een boek dat ik hier vond:


Mongolië is voor onze begrippen een bizar land. Saran woont al meer dan 20 jaar in Nederland.

Opgestaan na een wat onrustige nacht vind ik Saran al in de keuken. Saran draagt verschillende Mongoolse kleding, het een nog mooier dan het ander. Zij maakt een Mongools ontbijt voor ons met platbrood en koekjes, sojayoghurt met muesli en druiven. Ook schenkt ze zoute melkthee (geveganiseerd), maar hoewel ik veel lust, laat ik dit na een paar slokjes toch staan.



Na het ontbijt maken we een wandeling met Rowan en Raven, naar de buren: het Dinopark Tenexx. Op mijn andere blog komt daar meer over.
We hebben geluk met het weer, het hele weekend is het warm en zonnig. Een van de laatste dagen voordat de herfst begint, zegt men.

Na de wandeling krijgen we deel twee van de kookworkshop. We maken Mongoolse dumplings en rode biet salade.


Elke vorm dumpling heeft weer een andere naam. Normaal zijn ze gevuld met vlees, maar ook nu gebruiken we weer veel groente en een beetje vegan gehakt.
Het deeg is eenvoudig te maken, maar het vullen en vormen is wel een dingetje.
Het lukt mij niet om ze mooi te vormen. Saran doet een aantal verschillende vormen voor.
De derde van rechts is haar voorbeeld. Dat krijg ik niet voor elkaar. De linkse vorm, soort ravioli, gaat me iets makkelijker af. Linksonder is eigenlijk een pasteitje, die worden normaal gespoken gefrituurd.


Hoewel ik voor veel dingen best geduld heb, merk ik dat ik hier heel ongeduldig van word. Zo leer je ook weer iets over jezelf. Dus dit gaat het niet worden als gerecht bij Eet Lekker Mee. Wie weet wel eentje als amusehapje vooraf.


Deze dumplings worden heel kort aangebakken en dan gestoomd.
Naast de bietensalade maakt Saran voor ons nog eens de heerlijk pittige komkommersalade. De dressing is lekker om de dumplings in te dippen. Het smaakt heerlijk!


De tijd gaat snel en daar is mijn Henny alweer. Hij kan nog net meeproeven. We nemen hartelijk afscheid en omdat we al in de buurt zijn, rijden we naar Westerlee, naar onze lieve vrienden Jan en Henri van Jan Wilde een Tuin.

Daar kunnen we nog in de laatste zon zitten, terwijl Henri druk bezig is het riet uit de vijver te verwijderen. We eten samen nog een lekkere maaltijd en dan rijden we richting noorden terug naar huis. Het voelt alsof ik een week ben weggeweest.



2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om te lezen Angelika! We kunnen niet wachten om jouw plekje eens te bekijken en om jouw gerechten eens te proeven tijdens een avondje Eet Lekker Mee. Maar nu verwachten we natuurlijk wel een pracahtig gevouwen dumpling als gerecht, hahaha! Groetjes van ons, Saran & Rowan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, moet ik nog veel oefenen! Van harte welkom, de eerstvolgende ELM waar plek is, is op 17 december. Maar laat maar weten als jullie eerder willen.

      Verwijderen