donderdag 22 november 2012

Boksdoorn of Gojibes?

Toen ik deze blog schreef zou ik nog teruggekomen op de toen aangeschafte plant, de Boksdoorn. Nu is het niet zo goed gegaan met deze plant, hij kreeg meeldauw en stak ook mijn peterselieplantjes aan. Die heb ik weggegooid, de boksdoorn heb ik afgeknipt en kijk volgend seizoen wel of hij weg moet of niet.

Maar wat is het nou, die boksdoorn? Volgens het kaartje wat er aan hangt:
Boksdoorn (Lycium barbarum), Goji Berry. Eetbaar, de bessen worden gebruikt in vruchtensappen, in gerechten en soepen, in de thee en hebben geneeskrachtige eigenschappen. Aha de boksdoorn is dus de Goji bes.


Als ik google krijg ik: De boksdoorn is een giftige plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Het is een struik die oorspronkelijk afkomstig is uit Azië.
In België en Nederland komt de plant onder andere verwilderd langs de rivieren en in de duinen voor. Nachtschadeachtigen zijn ook aardappels en tomaten. De Belladonna is ook uit de Solanaceae-familie, waarvan de bessen bijzonder gevaarlijk zijn, ze bevatten de uiterst giftige stof atropine.
Op deze lezenswaardige site bij 'Gevaarlijke planten' krijg ik opmerkelijke informatie:

De boksdoorn behoort tot de uitgebreide familie van de nachtschades en deelt dus ook diens gifstoffen. De hele plant is dodelijk giftig met stofjes als atropine en dat levert u maag- en darmstoornissen, neurologische problemen en hartritmestoornissen op. Uiteindelijk kan een vergiftiging zeker fataal zijn voor mens en dier. Een plant om met een boog om heen te lopen, zo zou je denken en je zult hem zeker niet als heel gezond willen betitelen. Dat klopt, maar daar weet de commercie wel raad mee. Want die geven zo’n dodelijke plant gewoon een andere naam en vertellen de onwetende consument vervolgens dat hij werkt tegen allerlei lichamelijk ongemak.
Dat is bij de boksdoorn ook gebeurd en in je boodschappenmand liggen dus geen giftige boksdoornbessen, maar heerlijke gezonde goji-bessen. 
Alleen de bes is eetbaar en zit inderdaad vol met het gezonde vitamine C, calcium en magnesium. 
Verder zijn er nog een aantal meldingen van een gevaarlijke allergische reactie na het eten van boksdoornbessen. Gezond is toch wat anders.

Hè, nou dacht ik een bijzonder besje op het dakterras te kweken, waar ik misschien wel een aparte jam van zou kunnen maken.

Ik zoek nog verder op het internet. Het lijkt of er heel veel info te vinden is, maar dat is voornamelijk van commerciële sites die je die besjes proberen te verkopen. Als je de informatie mag geloven zijn de besjes de allergezondste supervruchten, goed voor en tegen alles. Krachtige anti-oxidanten tegen veroudering, Alzheimer, goed voor je weerstand, bloeddruk, geheugen, bloedsuiker, gewicht, spijsvertering, ogen, symptomen van de overgang, ook tegen tumoren enz. Als ik het goed begrijp kan je minstens 200 jaar worden als je dagelijks een handjevol van deze besje eet. Op andere sites schrijven ze elkaar voornamelijk na.

Het is allemaal nogal tegenstrijdig wat ik lees. Ik besluit een zakje gedroogde gojibesjes te kopen.
Ik had er wat meer van verwacht, zo bijzonder smaken ze eigenlijk niet. Ik week er ook een aantal in wat water. Ze zwellen mooi op en smaken naar … water. Op het zakje staat verder niks, geen herkomst, hoe ze gedroogd zijn etc. De plant is giftig, die eet ik niet, net zomin ik het loof van een aardappelplant zou eten. Maar kan iemand mij het bewijs leveren dat er GEEN atropine in de besjes zit? Me overtuigen waarom ik deze besjes zou moeten eten?

6 opmerkingen:

  1. De gojibes wordt veel gebruikt in de Chinese geneeskunde, met inderdaad een hele lijst aan gunstige eigenschappen.
    Gevaarlijke eigenschappen zijn mij niet bekend, zolang je de dagelijkse dosis van ongeveer 5-10 gram gedroogde bessen niet overschrijdt.
    De (vele)zaadjes in de gedroogde besjes die je hebt gekocht kun je ook zaaien! Ze zijn zeer kiemkrachtig. Verse besjes kweken is mij trouwens nog niet gelukt maar.....de aanhouder wint!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Los van de eigenschappen vond ik ze niet lekker, ik ben alweer andere wonderbesjes aan het uitproberen.

      Verwijderen
    2. Aaaah, het paarse goud uit de Amazone?

      Verwijderen
  2. Zem schreef op vrijdag, november 23, 2012

    Tja, in zekere zin zitten er tegenstrijdigheden in de informatie. Ik dacht ook dat je zo ongeveer eeuwig leven zou verwerven door die bessen te eten.
    Bij aardappelen, schijnen de onrijpe knollen nog wel eens klachten te geven. Zou dat met wat onrijpe goji's ook zo zijn?
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. natuurkieker schreef op vrijdag, november 23, 2012

    De plant heeft je in ieder geval al een boeiende speurtocht opgeleverd en een lezenswaardige blog.
    Het blijft vooralsnog een plant waar ik maar met een
    boog omheen blijf gaan.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen