donderdag 6 augustus 2015

Vegan Povverd


Ik had nog een vergeten pak zelfrijzend bakmeel staan. Daar maakte ik in het verleden een Groninger Povverd mee.
Even kijken of dat meel wel vegan is:

Ingredienten: tarwebloem, rijsmiddel (E450, E500).

Yes! Ik besluit om weer eens een veganversie van de povverd te maken, dat heb ik al eens eerder gedaan maar ik was niet tevreden over het resultaat.
Nu had ik nog wat aquafaba in de diepvries, dus dat ga ik als als eivervanger testen.


Verwarm de oven naar 180 °C
1 pak zelfrijzend bakmeel (500 g)
aquafaba (ik heb het niet gemeten, maar ik denk dat het ongeveer 100 ml was, misschien wat weinig, volgende keer iets meer doen))
100 gram oerzoet
200 g rozijnen
1 tl vanille-extract
1 appel, geschild en in kleine blokjes gesneden
150 ml soja melk
veganboter om povverdblik in te vetten
haverzemelen

De vorm goed invetten met de boter (gaat met de vingers het beste) en (bij gebrek aan vegan paneermeel) met haverzemelen bestrooien. Mix de aquafaba schuimig en voeg de suiker toe.

Meng de rozijnen, appelstukjes en vanille-extract door het suikermengsel. 
Voeg het bakmeel in gedeeltes toe en de sojamelk in scheutjes. Het wordt een stevig beslag.

Vet het blik in met de boter en strooi er de haverzemelen in.
Doe de massa in de povverdvorm en sluit af met de dekstel.

Zet in de oven, prik na ongeveer een uur met een satéprikker in de povverd, als deze schoon en droog eruit komt is de povverd klaar, anders nog een paar minuten door laten garen.
Op een bord storten en in plakken snijden.
Serveer met veganboter of wat koolzaadolie en kokosbloesemsuiker, dat heeft een beetje de smaak van stroop.



Hij was goed, hij was lekker, zou ietsiepietsie smeuïger mogen, dus een volgende keer verdubbel ik de hoeveelheid aquafaba ... wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen