zaterdag 7 februari 2015

Oosterse flans


Geïnspireerd op het Vietnamese eten in Berlijn (zie hier) maak ik vanavond een maaltijd met een oosters tintje.
Ik heb amper kennis van de oosterse keuken, het wordt een flansgerecht van wat ik in huis heb en wat ik denk dat ‘passend’ is.
Eten we met stokjes uit m'n Chinese kommetjes met karakters die voor ‘Lang Leven’ schijnen te staan.

Supermarkt L. had een Aziatische week en daar kocht ik glasnoedels en zwart sesamzaad.
Glasnoedels zijn een soort transparante vermicelli, niet van tarwe gemaakt maar van mungbonen.
Heel gemakkelijk 5 minuten weken in kokend water, afgieten, klaar.


Ingrediënten voor 2 personen

1 sjalot, fijngesnipperd
1 stukje gember, geraspt
1 knoflookteentje, geperst
1 gele paprika, in stukjes
1 prei, in halve ringen
1 tl. thai green curry spices (Jonnie Boer)
250 ml groentebouillon
klontje kokosolie
100 g shiitake, in plakjes

1 bakje quornstukjes, gemengd met:
1 eetl. sojasaus
1 eetl. teriyaki woksaus
1 eetl. sesamolie
wat gemalen peper

1 pakje glasnoedels (100 g), overgoten met kokend water en na 5 minuten uit laten lekken. 
Knip de noedels eventueel wat kleiner.

Handje cashewnoten, kort geroosterd en grof gehakt
2 tl. zwart sesamzaad

Smelt de kokosolie in een wok en roerbak de groentes op hoog vuur, voeg de specerijen en een scheut bouillon toe
Voeg de shiitakeplakjes toe en de quorn en roerbak het geheel nog enkele minuten.

Doe een schep noedels in voorverwarmde kommen, schenk er een klein beetje bouillon op en schep het quorn-groentemengsel erop. Strooi de cashewnoten en de sesamzaadjes erover. Net echt!






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen