dinsdag 18 november 2014

Air fryer

Had ik het gisteren nog over de aanschaf van een nieuw oud keukentuig, nu over een supernieuw ding.
Maanden ben ik aan het dubben … spaargeld kun je maar 1x uitgeven. 
En er moet zoveel … Het schilderwerk van m'n mini pakhuisje is in erbarmelijke staat, ik zou eigenlijk wel weer eens naar Griekenland willen, enz. enz. Mijn oven van 24 jaar wordt steeds onbetrouwbaarder, ik heb de laatste tijd teveel boeken gekocht, een halogeenlamp van de kookplaat heeft het begeven en is niet meer te vervangen.
Ik heb een hobbyrestaurantje wat grandioos loopt ...

De knoop doorgehakt, een nieuwe kookplaat aangeschaft en … een Airfrayer, wat eigenlijk een kleine heteluchtoven is.

De verkoper van de kookplaat probeerde natuurlijk een beter soort apparaat aan te praten. Ik wilde vooral goed en goedkoop. Waarom neem je geen inductie? Tja, omdat ik dan ook alle pannen moet vervangen.
We hebben geen gasaansluiting in de keuken, dus gewoon weer keramisch, vind ik prima! En stel dat we volgend jaar weggaan, dan hoeft er niet zo'n geavanceerd ding in de gedateerde keuken, die toch vervangen moet worden.
Ik wilde gewoon draaiknoppen, maar liet me wel weer overhalen naar tiptoetsen. Elke tip geeft een piep. Jammer dat ik niet steviger in m'n schoenen stond, maar ach … praktisch is het wel weer bij het schoonmaken.


Er valt tegenwoordig wel te praten over prijzen, met al die aanbiedingen op het internet. Toch kiezen we graag voor een plaatselijk bedrijf met goede service! Er wordt bemiddeld tussen internetprijzen en service, en zodoende allebei tevreden!
Nog wat geld over, dus die Airfryer, waar ik al zeker een jaar over nadenk, ook aangeschaft.


Het is een bakoventje waarmee je kunt ‘lucht-frituren’. Ik heb gekozen voor de versie in het zwart, maar hij is er ook in het wit.
Je kunt er patat (met hooguit een theelepeltje olie) in maken, maar er zijn nog vele andere toepassingen. Gepaneerde dingen worden wel goed gaar, alleen blijven ze wat bleek.

Het eerst wil ik natuurlijk patat uittesten. Je denkt al gauw zonder vet moet wel gezond zijn.
Maar er bestaat ook nog zoiets als acrylamide. Acrylamide is een stof die kan ontstaan als zetmeelrijke producten, zoals aardappelen en granen, worden verhit boven 100°C. Het gaat vooral om chips en friet en in mindere mate om brood, ontbijtkoek, ontbijtgranen en koffie. Mogelijk is het kankerverwekkend.
Op de site van de consumentenbond vond ik het volgende:

Vetgehalte en acrylamidegehalte
Philips beweert ook dat de friet uit de Airfryer minder vet is. Dat klopt. Het vetgehalte van de patat gemaakt met de Airfyer is het laagst in vergelijking tot de Tefal actifry en een normale friteuse.  
Type
Vetgehalte
Acrylamidegehalte
Gewone frituur, zelfgemaakte frieten
8,46 %
806 +/- 250 µg/kg
Gewone frituur, diepvriesfrieten
15,03%
170 +/- 50 µg/kg
Airfryer Philips, zelfgemaakte frieten
3,09%
2025 +/- 600 µg/kg
Airfryer Philips, diepvriesfrieten
6,09%
55 +/- 17 µg/kg
Actifry SEB, zelfgemaakte frieten
3,28%
195 +/- 60 µg/kg
Actifry SEB, diepvriesfrieten
8,14%
198 +/- 60 µg/kg
Bij het acrylamide gehalte van patat gebakken in de Airfryer zien we een groot verschil tussen de diepvriespatat en de vers gemaakte in de Airfryer. Bij de diepvries scoort dit apparaat het laagste gehalte en dus het beste, maar bij de vers gemaakte patat is het acrylamidegehalte bij de Airfryer met afstand het hoogst.
Wat is acrylamide? Volgens het Voedingscentrum  is acrylamide in proefdieren kankerverwerwekkend. Het is nog niet duidelijk in hoeverre het kankerverwekkend is voor de mens. Over het algemeen krijg je minder acrylamide binnen door een gevarieerde voeding en door weinig chips, zoutjes en patat te eten.
Daarnaast moeten aardappelproducten en frites niet bruin, maar goudgeel worden gebakken om het acrylamidegehalte te beperken.

Aan de hand van deze testresultaten herziet Philips de handleiding van de Airfryer. Philips adviseert consumenten bij deze om verse friet eerst gedurende 30 minuten in water onder te dompelen en de baktemperatuur tot 180°C te beperken.  

Dus laat ik m'n vers gesneden frietjes braaf een half uur in water staan. Dan goed drogen in een theedoek, mengen met wat olie en in het mandje van de Airfryer doen.
Eerst 12 min. op 160°C, schudden en dan nog 12 min. op 180 °C, halverwege nog eens omschudden.
Duurt veel langer dan frituren, maar ik gebruikte bij een pond patat maar een theelepeltje olie. Je ruikt een ietsiepietsie, maar dat haalt het niet bij een gebruikelijke frituurlucht.


De patatjes zijn heerlijk, echt ongelofelijk lekker, niet te licht, niet te donker, lekker knapperig van buiten en smeuïg van binnen, precies zoals het hoort.
Met wat veganaise erbij verantwoord èn diervriendelijk snacken!





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen