woensdag 25 december 2013

Kerst eten ...

Ik heb de vegan cannelloni van zuurkool en rul gehackt met ananas en kerrie-bechamelsaus volgens het recept van de Vegetarische slager gemaakt.
Absoluut heerlijk! 
Ik had geen rul gehackt, maar DVS rauw gehackt, werkt prima, alleen kwam ik er te laat achter dat het niet vegan is. Verder maakte ik het volgens het recept.


voor 4 personen

Benodigdheden
- 500 gram zuurkool
- 1 st ui (fijn gesneden)
- 1 glas witte wijn
- 2 st jeneverbes
- 1 bl laurier
- 2 st kruidnagel

- 1 doosje Rul Gehackt
- ¼ st ananas
- 12 st lasagne vellen
- 2 st ui
- 2  st rode punt-paprika
- ½ eetl gemberpoeder
- 1 zakje geraspte kaas (Ook vegan kaas te koop bij De Vegetarische Slager)

- 50 gram Brassica culinair koolzaadolie
- 60 gram bloem
- 6 dl soja melk (liefst ongezoet)
- 11/2  eetl kerriepoeder
- 2 eetl gember siroop
- 2 eetl witte wijn azijn
peper en zout

Bereiding:
Voor de zuurkool: Doe de ui, witte wijn, jeneverbes, laurier, kruidnagel en de zuurkool in een pan en voeg een glas water toe. Kook de zuurkool gaar in ongeveer 30 minuten en maak op smaak met zout en flink zwarte peper. Doe de zuurkool op een zeef, wanneer er nog te veel vocht opzit (Het vocht kan ook de bechamelsaus lekker maken). Meng nu de zuurkool met het Rul Gehackt en voor de binding 1/3 van de kerrie-bechamelsaus toevoegen.

Compote van ui en paprika: Snijd de ui in halve ringen en de paprika in mooie reepjes. Bak de ui in een scheutje olijfolie zonder te kleuren en voeg na 2 minuten de paprika toe. Stoof de groentes gaar met een snufje zout en de gemberpoeder. Schep de compote in een ovenschaal.

Kerrie-bechamelsaus: Weeg de Brassica olie af in een kook pan en voeg de kerriepoeder toe. Zet de pan vervolgens op het vuur en verwarm het totdat je de kerrie ruikt (Myoteren). Voeg de bloem toe en gaar deze 1 minuut (de bloem mag niet bruin worden). vervolgens de soja melk erbij gieten en kook de bechamel goed door en maak op smaak met de gember siroop, azijn, peper en zout.

Cannelloni: Snijd mooie repen van de ananas. Kook de lasagne vellen beetgaar en leg ze op een snijplank. Voor het gemak niet meer dan 3 tegelijk afkoken. Vul de lasagne vellen royaal met het zuurkool mengsel en een reep ananas en rol ze op. Leg ze in de ovenschaal op de compote mooi naast elkaar en giet er de kerrie-bechamelsaus over en bestrooi met de geraspte kaas. Nu is het alleen nog een kwestie van gratineren in een oven van 180 °C tot een mooi resultaat.
Tip: U kunt de compote en de cannelloni’s ook een dag van te voren maken!


Prima voor ons saampjes, maar ik vind het niet mooi genoeg om aan gasten van ‘Eet Lekker Mee’ te serveren.
Toch bewaar ik hier recept hier, voor het geval dat het van de site verdwijnt, want wie weet lukt het me ooit om het net zo mooi te krijgen.


Omdat ik de cannelloni niet zo fraai kreeg - by the way … ik haat het om lasagnevellen te koken - maakte ik hetzelfde recept nog een keer, maar dan met verse lasagne (die niet echt vegan is, want zit ei in), maar goed ... die hoeft niet voorgekookt en ik ga deze keer geen cannellonirolletjes maken, maar laagjes net als gewone lasagne


Ik gebruikte wel de veganistische Wilmersburger geraspte kaas, super zoals ze dat helemaal plantaardig kunnen maken … maar hoewel de meeste echte vegans hier erg enthousiast over zijn, vind ik het toch wat teleurstellend … het smelt niet mooi en ik mis een pittige kaassmaak.
Ach ja … veganist worden gaat niet over rozen. Ik ben er nog niet helemaal klaar voor ... maar wel op de goede weg.



De lasagna was erg lekker, maar ook deze vind ik (voorlopig nog) niet geschikt voor in mijn huiskamerrestaurantje, d.w.z. niet esthetisch verantwoord.
Als Kerstdinertje voor ons saampjes voldeed het prima!


Na het eten de kookplaat schoonmaken … verschijnt het melkwegstelsel … !


Fijne feestdagen voor al mijn bloglezers èn aan de schrijvers van alle blogs die ik lees!
Tevens wens ik alle vleesvermijders, flexitariers, vegetariërs, flexanisten, planteneters, veganisten, rawfoodies en fruitariërs een uitzonderlijk diervriendelijk nieuwjaar.
Elke stap telt!

4 opmerkingen:

  1. Het is weer een boeiend experiment geweest zo te lezen.
    Ik heb bewondering voor je zoektochten om alle dierlijke
    producten te kunnen mijden.
    Zelf ben ik nog steeds een omnivoor maar wel een die
    steeds vaker een vleesloze dag inlast, het gaat de
    goede kant op...
    Alle goeds gewenst voor het nieuwe jaar!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Angelika,
    Mijn email kwam terug, dus daarom maar even zo, al heeft mijn reactie weinig met kerstdiners te maken: Ik wilde je melden dat de Verdubbeldame eindelijk bloed heeft gedoneerd! http://verdubbeldame.blogspot.nl/2013/12/de-verdubbeldame-doneert-bloed-8.html. Ik had het eerst ontzettend lang uitgesteld, maar ben eergisteren eindelijk gegaan. Ben jij inmiddels al vaak geweest?
    Ik wens je het beste voor 2014!
    Groetjes, Marije (de Verdubbeldame)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boeiend, Angelika, je ontdekkingsreis door vegan-land. En hoe je in je werk dan toch met liefde vlees toedient aan mensen, die hun hele leven niet anders gewend zijn. Je weet dat ik al meer dan 35 jaar voor 99% vegetarisch leef zonder vlees te haten.
    Angelika, een heel voorspoedig 2014 gewenst!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen