vrijdag 15 november 2013

Vegan Challenge, week 2


De helft van de vegan maand is alweer voorbij (zie hier week 1). Wat is het makkelijk! Sociaal is het wat minder … mensen maken zich zorgen of je wel alle voedingsstoffen binnen krijgt, of vinden het apart, of vinden het juist goed, maar zouden het zelf nooit kunnen. Grappig hoe mensen opeens een mening hebben over mijn gezondheid, maar ondertussen zelf allerlei zooi kritiekloos in hun mond stoppen. Maar daar ga ik niets van vinden, ik kijk wel uit, haha.

Wat eet je dan is vaak de eerste vraag. En dan gaan sommigen ook zoeken naar argumenten om je onderuit te halen. Je draagt toch leren schoenen, heb je ook dingen van wol? Of de grapjurken: eet je wel vleestomaten? En ... planten hebben ook gevoel hoor!
Soms voelt men zich aangevallen, terwijl ik niet ga preken. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor wat hij eet.
Het is fijn om op fb in een groep te zitten waar je over dit soort dingen met gelijkgestemden kunt praten.
sapje in de maak
Verder is het experimenteren met maaltijden erg leuk om te doen. Veel gerechten die ik maak zullen blijvertjes zijn, maar veel ook niet.
Ontbijt zonder yoghurt is inmiddels een gewoonte. Ik zet wat havervlokken, lijnzaad en/of chiazaad met wat water in de week en eet het met fruit, noten en wat diksap. Lekker en snel klaar. Met een flink glas sap uit de sapcentrifuge van fruit en groente en een cappuccino een prima ontbijt. De sojamelk krijg ik goed opgeklopt, de amandelmelk vind ik lekkerder, dus gebruik ik soms een mengsel van beide. Onderweg drink ik nu thee i.p.v. cappuccino.

ontbijt
Als ik thuis lunch maak ik wat lekkers met zadencrackers of avocado, als ik een lunchpakket meeneem zijn het meestal desemboterhammen met amandelpasta en banaan, of met m'n favoriet, de kikkererwten ‘tonijn’ salade. Ik kan me nu echt verheugen op m'n lunch i.p.v. die eeuwige boterham met kaas, wie had dat gedacht!


Ik heb weer eens een gerecht gemaakt met tempeh. Ik zag een recept van tempeh-rijst saté dat er wel lekker uitzag. Ik ben niet gecharmeerd van tofu, en tempeh zou beter zijn, want gefermenteerd, dus ik deed weer een poging. Het viel weer tegen. Met het recept van de marinade was niks mis mee, lekker ingrediënten als ui, citroengras, verse gember, knoflook, kokosmelk, peper.

niet alles is een succes ...
De in satéblokjes gesneden tempeh was na het roosteren vooral smaakloos, droog en melig.
Met veel pindasaus was het wel te eten … maar we werden er niet blij van.
De laatste keer dat ik tempeh gebruikte was in de veganworstjes, die waren wel aardig. Maar ik stop hier even mee. Ik denk dat ik ‘vleesvervangers’ maken beter aan anderen kan overlaten. De Vegetarische slager bijvoorbeeld, en er zijn in de supermarkt ook steeds weer nieuwe producten te koop die steeds beter worden. 


Zoals deze lupine roerbakstukjes, het ziet er op het eerste gezicht wat raar uit, ik heb de stukken ook wat kleiner gesneden, dan zijn ze bij het bakken eerder knapperig dacht ik en ze zijn absoluut lekker!
Door de rijst was het een prima gerecht geworden.
De zaden van de lupine (lupinebonen) bevatten veel eiwitten en vezels, net als soja, maar worden in Nederland geteeld.


In het begin zei ik nog wel dat ik nooit veganist zal worden, nu begin ik te twijfelen. Ik moet zeggen dat het wel heel goed voelt dat ik nog amper meedoe aan dierenleed en massamoord. Wat ook leuk is aan dit project … dat ik best veel eet, daar hou ik ook wel van, maar dat ik toch niet aankom! Ik ben zelfs een paar kilo afgevallen! Ondanks de grote porties, de toetjes (tiramisu!), nootjes, snoepballetjes en wijntjes.
Vegan Tiramisu

Die wijn koop ik trouwens niet altijd vegan i.v.m. met ons huishoudbudget, dus dan is het wel onzeker of er bij het klaren dierlijke stoffen zijn gebruikt. Het schijnt bij wijn vanaf 2012 niet meer gebruikt te worden, maar het blijft een onduidelijke materie, het hoeft niet op het etiket te staan.

De tweede ‘Eet Lekker Mee’ avond op donderdag had ik jammergenoeg geen gasten, maar heb wel veel geëxperimenteerd in m'n keukentje, zoals de tiramisu. Hij blijft trouwens lang goed ... de komende zondag eten we er nog van! Misschien dat er volgende week weer mee-eters zijn.
Wel had ik nog een borrel met de Red Hat Giebels, notoire vleeseters … maar ze vonden alle vegan hapjes geweldig lekker!


En buiten op het dakterras wordt ook weer mee-gegeten. Zonnebloempitjes, die mezen weten wat lekker is!





1 opmerking:

  1. Wat een heerlijkheden,Angelika.
    Dat is smullen geblazen.

    Ik wens je een fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen