woensdag 25 september 2013

Op het eerste gezicht ... in de berm (11)


63. Phacelia
64. Guldenroede
65. Knopherik
Op het eerste gezicht is een serie van tuinbloggers om met regelmaat een foto te plaatsen. Ik heb in 2012 maandelijks mijn dakterras vastgelegd, in 2013 de drie bermen waar ik dagelijks langsfiets.
Het idee vond ik bij Annetanne.

Dit is de laatste ‘Op het eerste gezicht … in de berm’. Niet dat er niks meer groeit, genoeg nog, maar omdat ik zoveel planten gemist heb, omdat er steeds als ik foto's wilde maken ... zucht ... er net weer gemaaid was. Ik kreeg er een beetje de pest in. Ik heb het idee dat er vorig jaar veel minder gemaaid werd. Sommige mensen dachten door bezuiniging misschien, anderen vertelden me dat er in deze bermen zeldzame planten groeiden en het maaibeleid dus was aangepast.
In ieder geval verdween de lol bij mij voor dit projectje.


Hoewel ik toch een hele lijst heb, hoopte ik op 100 soorten. Die waren er volgens mij ook, maar zoals gezegd, door het maaien heb ik een aantal gemist, maar ook waren er soorten die ik zag terwijl ik langsfietste en later met fototoestel gewapend kon ik ze niet meer terugvinden. Verder heb ik nog een heleboel foto's waarvan ik (nog) niet weet wat het is, of foto's die te onduidelijk of gewoon te slecht zijn op te plaatsen.

66. Weegbreeslangenkruid (Echiumplantagineum)
Wat ik hier vooral aan heb overgehouden is dit ik veel beter naar mijn omgeving ben gaan kijken en dus meer zag dan voorheen. Me vaker afvroeg wat de naam zou zijn en zodoende veel geleerd heb, niet alleen over bloemen maar ook over bijbehorende beestjes. 

67. Streepzaad
Het is mooi dat zoiets simpels als je in plantjes verdiepen, die meestal schamper onkruid genoemd worden, zoveel plezier en inzicht geeft. Nu deze serie Op het eerste gezicht in de berm eindigt wil niet zeggen dat mijn interesse in wilde planten stopt, integendeel, er is juist een nieuw begin ontstaan! 

Vooral de herfst geeft weer veel fotogenieke momenten, dus er blijft reden genoeg om met fascinatie eropuit trekken.

Distel wordt pluis

Hieronder nog eens de hele serie van 2013. Wie weet wat ik volgend jaar weer verzin.

De lijst met bermbloemen, in volgorde van mijn eigen waarneming (niet per definitie in volgorde van verschijnen), de nummers verwijzen naar de foto's in de blogjes.
  1. Klein Hoefblad
  2. Speenkruid
  3. Madelief
  4. Groot Hoefblad
  5. Paardebloem
  6. Paarse Dovenetel
  7. Pinksterbloem
  8. Dotterbloem
  9. Koolzaad
  10. Fluitekruid
  11. Zuring
  12. Boterbloem
  13. Smeerwortel
  14. Vergeet-me-nietje
  15. Vogelmuur
  16. Hondsdraf
  17. Herderstasje
  18. Smalle weegbree
  19. Sleutelbloem
  20. Look-zonder-Look
  21. Witte dovenetel
  22. Bermooievaarsbek
  23. Rode Klaver
  24. Distel
  25. Heermoes
  26. Margriet
  27. Echte Koekoeksbloem
  28. Robertskruid
  29. Melkdistel
  30. Klaproos
  31. Adderwortel
  32. Gele Lis
  33. Dagkoekoeksbloem
  34. Wilde Roos
  35. Valeriaan
  36. Vogelwikke 
  37. Perzikkruid
  38. Beemdkroon
  39. Biggekruid
  40. Gewone Brunel
  41. Gewone Rolklaver
  42. Kaal Knopkruid
  43. Hopklaver
  44. Kamille
  45. Kattestaart
  46. Knoopkruid
  47. Gele plomp
  48. Reuzebereklauw
  49. Teunisbloem
  50. Zilverschoon
  51. Zwanebloem
  52. Oosterse Karmozijnbes
  53. Waterlelie
  54. Moerasspirea
  55. Haagwinde
  56. Lisdodde
  57. Moerasandoorn
  58. Koninginnekruid
  59. Engelwortel
  60. Wilde peen
  61. Boerenwormkruid
  62. Harig wilgenroosje
  63. Phacelia
  64. Guldenroede
  65. Knopherik
  66. Weegbreeslangenkruid
  67. Streepzaad

3 opmerkingen:

  1. Dat is toch wel een hele positieve evaluatie, die je van je bermproject geeft. Al ging het dan niet helemaal naar je zin.
    Dat je beter bent gaan kijken en meer interesse hebt gekregen voor wilde planten.
    Het is ook mijn ervaring met het bloggen over groen, je gaat er nog beter van kijken en door het volgen van andere bloggers neemt je kennis ook nog toe.
    Dus, Angelica, het was al met al een geslaagd project.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een lange lijst,Angelika.
    En ik kan me je frustratie over die berm heel goed voorstellen.
    Mooie foto's trouwens.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niks onkruid :-) Maar soms is het heel erg spitten wat iets is.

    BeantwoordenVerwijderen