vrijdag 7 juni 2013

‘Social’ Media (kalfjes 2)

Omdat de kalfjes in de hokken langs mijn fietsroute (zie deze blog) me maar niet loslieten dacht ik handig te zijn door deze foto op het facebook van Wakker Dier te zetten met de vraag: Mag dit?

Ik ging ervan uit dat zij wel zouden weten hoe die wetgeving in elkaar steekt en dan hoefde ik niet ellenlang te googlen. Ik kreeg voordat ik naar bed ging nog een kort antwoord dat kalfjes inderdaad een paar weken apart in hokken gehouden mogen worden. 

Vanmorgen vroeg sloeg ik m'n laptop open en zag dat er zeker 350 reacties waren … ik begin met verbazing te lezen, dan met verbijstering … ik geloof m'n ogen niet.

Vleesliefhebbers (vooral mannen) tegen veganisten (vooral vrouwen), scheldend, beledigend, totaal zinloze discussies en prietpraat. In domheid doen ze niet voor elkaar onder.
Een aantal gelooft niet dat mijn foto in Nederland genomen is, maar zou uit Roemenië komen.

Opeens moet ik er ook erg om lachen … ik word een vegantrut genoemd, ik moet maar bomen gaan knuffelen, maar verder lezend gaat het allang niet meer om mij, of om mijn foto, of om mijn vraag.
Ik heb me maar niet in de discussies gemengd, een keer heb ik aangegeven dat de foto wel degelijk in Nederland gemaakt is … tevergeefs.

— wat kindragtig als dat kalf er goed uit siet sal ie het wel goed heben in dat hok

— En weer een teken dat je met WD supporters geen fatsoenlijke discussie kan houden. Iemand upload een foto en er worden reaktie's gegeven over kankerverwekkende dingen... En over J. Vega hoeven jullie je niet druk te maken, zij is veeelste voorspelbaar. Zij begint met een gekopieert stuk tekst van internet met de link er bij, lokt daarmee wat reacties uit ,gaat zeuren over een slechte spelling e.d. En reageerd zich dan weer af met twee á drie zinnen die 0,0% inhoud hebben

— M., heeft u ook terug gelezen vanwaar er door enkele werd gedacht dat dit niet in Nederland zou zijn. Als u leest wordt er ook gezegd dat er zwarte schapen tussen zitten. Om nog even aan te geve, het merendeel gaat ook niet om wat Angelika doet, maar die 2 andere, M. en J., die hier ligge te raaskalle over allerlei onzin en van de hak naar de tak springen. Blijkbaar kunnen we wel zeggen dat het getuigt van een dergelijke methode van actie voeren dat het propaganda te noemen is. Owja Elisa is nog erger, daar kunnen dingen over gezegd worden, maar op de kleuterschool heb ik geleerd gen aandacht te geven aan dit soort mensen, zij zijn uw tijd in ieder geval niet waard

— gullie hed er geenn verstand van da is het probleem er zijn vast nog ergere dingen dan dat ma da zien jullie niet en die heeft ut misschien nog beter als jou dus zijk nie zo over een dier die zo zit waant het valt echt wel mee

— ik heb vanacht al tot 3 uur 's nachts met deze eikels gediscussierd maar het zijn allemaal veganisten enzo hahahaha er zaten zelf van die eikels tussen die hun kinderen geen vleea gaven"!

— Ik heb het over het feit dat niemand t wat boeit dat het jou wat uitmaakt. Tzijn maar koeien.

— Als dat 'maar' koeien zijn, ben jij 'maar' een mens en hoeft daar ook niemand iets om te geven M. Er ziijn verder ook gewoon regels voor en daar moet gewoon iedereen zich aan houden

 — Ik eet koe. Ik eet geen mens. Tss veganisten.

— Stom wijf hou je bek nou iedereen is je commentaar wel zat da je alles beter weet hou da na lekker voor je

— J. vega schatje toch, maak jij je nou nog steeds druk om niks? Haha wat een kut leven zul jij hebben zeg godverredomme wat zit je toch dom zeiken over je vitaminen dit en dat aub ga gewoon lekker vreten waar je zin in hebt en laat de rest van de wereld lekker zijn of haar stuk vlees eten waar iedereen gewoon lekker zin in heeft! Aub ga leven mens, mvg je stille aanbidder

— Toch mooi om te zien dat onze sector het zo geweldig voorheeft met de medemens! Kanker, hoe komt, en nog belangrijker; hoe kunnen we het voorkomen? Zeggen dat vlees het probleem is, is natuurlijk zinloos. Ook planten kunnen de foute stoffen he lichaam in krijgen maar daar wordt geen onderzoek naar gestart. Als voedsel een probleem is, stop met eten, stop met leven. Immers u probeert hier even de schuld van wereldwijd tientallen dode in de schoenen te schuiven van veehouderij. J.; Wakker Dier kan beter iets nuttigs met het geld doen en het besteden aan echte problemen! De Veehouderij zet zich met zoiets in voor een nuttig belang hier! Onderzoek steunen om echte problemen op te lossen

 — M. heeft 101% gelijk.

— M: En de scheldpartij duurt voort, hoe voorspelbaar. Van vlees krijg je kanker, en nog meer aandoeningen en dat allemaal gratis. En die leuke link naar de alpe d huez... ik dat schuldgevoel afkopen? Ik denk dat de mensen liever van de risico s van vlees op de hoogte zouden zijn dan dat ze na hun dood wat geld bij elkaar fietsen.

— Ik wou hierop reageren, maar na enig rondkijken op de pagina van AL... Zelfs zo'n luxe resort met vrije uitloop vindt ze al slecht... Zelfs in dit hok hebben die beesten een open dak en eten. Ga iets met je leven doen en mensen niet irriteren met "Eetbare plantenwandelingen" en boeren die het slecht voor hebben staan met hun koeien. Ik zal straks de BBQ maar eens even aansteken. Vlees ligt al klaar….

—Hee M. de grote stumper is ook weer wakker .. Zware nacht gehad ? Oja ... Niet vergeten he om even printsceen te doen he .. Mischien kuj nog iemand aan klagen met je grote bek !

—Ik normaal doen ? Doede gullie da eerst

Dit heeft nog wel iets grappigs, maar verder lezende vind ik het niet grappig meer, het wordt grover en grimmiger, bedreigingen worden geuit … ene ‘Wakker Boer’, schrijft hele lappen tekst, dat varkens zo lekker op ijzer liggen, en gaat gigantisch tekeer tegen Wakker Dier, maakt ze voor leugenaar uit.
Waar komt die boosheid toch vandaan, wat doen al die mensen op het facebook van Wakker Dier? Waarom voelen ze zich zo bedreigd? Ik snap hier echt niks van. En dat mensen maar denken dat je op fb alles kan zeggen.
Ik besluit de foto te verwijderen en ga ervan uit dat alle berichten mee verwijderd worden, ik zie ze niet meer op facebook, dus hopelijk is alles echt weg. 
Heel even heb ik spijt, want van de laatste meest heftige teksten heb ik geen kopie gemaakt.
Dit vond vooral in de nacht plaats, maar ook in de ochtend geen reactie van Wakker Dier, niet ingrijpen of verzoeken om het netjes te houden op, vreemd eigenlijk.

Ik krijg opeens een heel unheimisch gevoel over al mijn informatie op m'n eigen facebook, stel dat dit soort lieden daar gaat snuffelen ...  ik besluit mijn facebookaccount ook te verwijderen.








14 opmerkingen:

  1. diep triest eigenlijk ,of je het nu wel of niet met elkaar eens bent is het toch niet meer dan normaal om een beetje respect op te brengen voor de overtuigingen van een ander, als ik het niet eens ben met wat iemand op zijn of haar blog schrijft, dan reageer ik ook wel eens maar ga niet iemand afzeiken of beledigen, wat heeft dat voor nut, mocht ik het echt helemaal niet eens zijn met waar de blogs regelmatig overgaan dan lees ik daar gewoon niet meer. waarom lezen overtuigde vleeseters en tegenstanders van jouw levensstijl je blog eigenlijk? dat is wat ik mij af vraag, met een gezonde discussie is niets mis,maar sommige reacties zijn ronduit misselijk makend, Ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het waren gelukkig niet m'n bloglezers, Ans, maar men spuide vooral op de facebook van Wakker Dier.

      Verwijderen
  2. Bah, te walgelijk voor woorden dat het zo moet...
    Wel blijven bloggen hoor, ik lees je graag!

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/08/vroeger-en-plastic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'k Verbaas me ook regelmatig op fora, nieuwssites e.d., de hufterigheid schreeuwt van de reacties. 't Heeft er misschien mee te maken dat mensen denken dat het wwweb anoniem is.
    Maar zo respectloos kan 'k met m'n verstand niet bij,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vervelend als het zo uit de hand loopt. Hopelijk heb je er verder geen last meer van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, erg! Voor die kalfjes zeker. Bizar hoor, gewoon in NL!
    Wat een rare reacties. Het taalniveau geeft al wel aan dat je hier niet echt met academici te maken hebt. Die mensen hebben vast een boel negativiteit in zich, anders snap ik niet hoe je zulke dingen kan roepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor alle reacties!
    Via Facebook ontving ik van Melvin Bonnet (http://www.melvin-bonnet.nl)
    nog deze reactie:

    Dag Angelika,
    Wat een nare aanleiding om je FB te moeten stoppen, maar heel begrijpelijk. Ik heb er eigenlijk niks van meegekregen of van zien voorbij komen op FB. Maar als je zegt 'tokkievolk' dan weet ik ongeveer wel waar je het over hebt. Ik kijk dus erg uit naar je komende blogpost.
    Maar ik wil vooral zeggen: laat je niet dwarszitten door een stel mafketels die altijd in dezelfde rondjes zullen blijven cirkelen. Ik hoop niet dat je jezelf gaat censureren!
    Overigens, ik vind het wel raar en ook enigszins kwetsend dat jij - met al je mooie, boeiende, belangrijke en verlichte onderwerpen die je plaatst op Facebook - wel reacties krijgt van het tokkievolk en dat ik als 'cabareteske troubadour' er nog geen enkele heb mogen ontvangen ;-(... En dat terwijl ik die tuiggies zo vaak voor lul zet in mijn teksten... Je bent pas een echte cabaretier na je eerste doodsbedreiging, nietwaar!?!
    Veel succes en plezier met alles, en hopelijk tot ziens op Facebook of wellicht tijdens een optreden,
    Veel hartelijks,
    Melvin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. pffff Angelika, dat zijn de treurige uitwassen van de sociale media. Naar dat je daar persoonlijk bij betrokken raakt.
    Het maakt maar weer duidelijk hoe onbeschaafd een groot deel van ons landje is.
    Ga fijn door met al je boeiende onderwerpen en op blogger kun je alles modereren dus kun je zelf bepalen of een reactie wordt gepubliceerd.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou ja, wat bezielt mensen om zich zo te laten gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vraag ik me dus ook af, heel apart vind ik het.

      Verwijderen
  9. Tjonge, het is het niveau van Tokkie.. ja, toch wel. Gelukkig zijn er nog normale mensen. Ik ken je toch wel een beetje en die reacties slaan echt nergens op. Ik probeer inmiddels zelf 1 x per week geen vlees te eten. Een vegetarier zal ik denk nooit worden maar je weet het, ik begin er moeite mee te krijgen. In de trant van "Denkend aan Herman :-)" Gewoon doorgaan hoor! Als je mensen als ik aan het denken krijgt betekent dat wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed hoor Tru ... zo ben ik ook begonnen met 1x in de week. Wat Herman al niet te weeg brengt. Heb je Grietje al gezien?

      Verwijderen
    2. Weet niet of ik dat wil :-) Krijg ik twee dagen geen vlees neigingen. Ben nu al dubbel over de kip..

      Verwijderen