maandag 1 april 2013

Brandnetelrisotto



De brandnetels zijn nu nog erg klein, sommige hebben pas vier blaadjes. Ze zijn wel heel makkelijk te plukken, nog weinig prik.
Ik denk dat ze barsten van de gezonde vitamientjes en mineralen!

Lees ook eens hier: Brandnetel, de opruimer van menselijk afval zowel in lijf als landschap.


Voor twee personen:

150 g Arboriorijst
1 l groentebouillon
1 ui, fijngesnipperd
1 glas witte wijn
50 g gorgonzola
boter
peper en zout
parmenzaanse kaas

1 vergiet vol brandneteltopjes, met kokend water overgoten en uitgelekt
2 teentjes knoflook 
olijfolie

Verhit de olie, voeg de brandnetels en de uitgeperste knoflook toe en roerbak kort.
Doe vervolgens de brandnetels over in een mengbeker, schep er een lepel van de bouillon bij en pureer kort met de staafmixer.

Verhit de boter en fruit de ui zachtjes, voeg de rijst toe en roer goed om.
Giet het glas wijn erbij en laat verdampen.
Schep nu steeds een soeplepel bouillon erbij, regelmatig roeren. Telkens als de bouillon verdampt is een nieuwe lepel toevoegen. Als de rijst gaar is, de gorgonzola in stukjes toevoegen en laten smelten en tot slot de gepureerde brandnetel er doorroeren.
Naar smaak peper en zout toevoegen en serveren met wat parmenzaanse kaas.


Hier ook nog een recept van brandnetelrisotto met champignons.

5 opmerkingen:

  1. Inspirerend hoor jouw wildplukken. Ik plukte vorig jaar brandnetel voor gier voor de tuin. Bleh...niets voor een rijtjeshuistuin ;). Dan maar in de pan met gorgonzola...mmm. Heb je al eens vlierbessensiroop gemaakt? Dat wil ik ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen vlierbessensiroop, wel -jam, maar ook vlierbloesemsiroop (kijk bij label vlier) ... daar zijn wij nu aan verslaafd, ik kan niet wachten tot de vlier weer bloeit!

      Verwijderen
    2. Bedoelde ik eigenlijk ook. Fijn: ik ga het recept kopiëren! Ik heb ergens een boek liggen over wildplukken dat ik snel ga opgeaven. Staan volgens mij ook recepten bij. Mocht ik leuke tips hebben dan meld ik me wel.

      Verwijderen
  2. Ik heb wel ooit brandnetelsoep gegeten.
    Was trouwens erg lekker.
    Maar dit recept lijkt me ook niet verkeerd.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen