donderdag 21 maart 2013

Pasta met gerookte zalm en brandneteltopjessaus



Nog een recept met brandnetels, van vorig jaar:

pasta (hoeveelheid voor twee personen)
een vergiet vol brandneteltopjes
boter
1sjalot en 1 knoflookteentje, gesnipperd
250 ml visbouillon (van half blokje)
1 eetlepel bloem
1 bakje gerookte zalmsnippers
1 flinke lepel crème fraiche
peper en zonodig zout
pecorino romano (o.i.d.)


De brandnetels in de vergiet overgieten met kokend water, dan is de prik eraf en zijn ze schoon. Kook de pasta.
Smelt een stukje boter en smoor daar zachtjes de sjalot en knoflook in. Voeg de bloem toe, roer goed en schenk in scheutjes de bouillon erbij.
Voeg de uitgelekte brandnetels toe, al roerende laten slinken en dan even de staafmixer erop. Peper erbij en proef op zout.
Voeg de pasta en de saus samen en roer de zalmsnippers er doorheen.
Tot slot de crème fraiche erdoor roeren.
Rasp er wat pecorino romano boven en serveer.


Sinds ik twee jaar geleden een workshop ‘Eten uit de natuur’ gevolgd heb vind ik het erg leuk om iets eetbaars te plukken. En dat is ook erg goedkoop!
Deze foto's zijn van vorig jaar maart, het was nog wat vroeg in het seizoen, de brandnetels waren nog piepklein, maar bevatten zeker veel vitamientjes.


2 opmerkingen:

  1. Lekker die recepten met brandnetel, ik ga ze zeker uitproberen, maar eerst moet hier de sneeuw weg, het enige wat ik tot nu gespot heb is een klein sprietje zevenblad.
    groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wacht ook al met ongeduld op de wilde eetbare plantjes!

      Verwijderen