zondag 24 maart 2013

Kidneybonenballetjes



Op de website van Vegan Challenge vond ik dit leuke en makkelijke recept voor een vleesvervanger, kidneyballetjes:

Dit zijn de ingrediënten:

1 blik kidneybonen, uitgelekt
2 teentjes knoflook
2 eetlepels sojasaus
2 eetlepels olijfolie
2 eetlepels tomatenpuree
45 gram paneermeel
40 gram glutenpoeder (ik koop dit bij een molen bij mij in de buurt)
½ theelepel oregano
¼ theelepel tijm
olie om te bakken

Ik had geen paneermeel in huis, dus heb ik drie stuks knäckebröd en een handje zeewierchips fijngemalen, verder heb ik nog wat zout, peper en pittige paprikapoeder toegevoegd, omdat ik bang was dat het misschien wat flauw zou zijn, maar verder heb ik precies het recept gevolgd.


Prak de bonen met een vork, het hoeft niet heel fijn – wat stukjes mogen best. Pers de knoflook er boven uit en voeg alle overige ingrediënten toe. Kneed dit door elkaar tot een deeg.

Vorm kleine balletjes en leg die in een ovenschaal. Bestrijk met wat olie (of spray er wat op, als je zo’n spray hebt) en bak de balletjes 15 minuten. Haal de schaal uit de oven, keer de balletjes voorzichtig om en bak nog 10 minuten.


Echt lekkere balletjes, passen bijna overal bij!

1 opmerking:

  1. Dit ga ik zeker proberen, lijkt me heel lekker en inderdaad zo'n mooi gerechtje om mee te combineren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen