woensdag 20 maart 2013

Bladerdeegflapjes met brandnetel en feta



Precies twee jaar gelden maakte ik deze bladerdeegflapjes, toen stonden er al meer brandnetels dan nu, maar binnenkort is er weer voldoende te plukken.
Brandnetels zijn de ideale supergezonde voorjaarsgroente, vol vitamines, calcium en mineralen. Bloedzuiverend en goed voor je stofwisseling.
Maar ook met een lekkere kruidige smaak. Ik pluk de jonge topjes, de eerste 4-6 blaadjes, met huishoudhandschoenen aan.

voor 6 stuks:
brandneteltopjes (ong. halve vergiet vol)
6 plakjes bladerdeeg
1 sjalot
1 knoflookteen
75 g feta
100 g geraspte pittige kaas
1 ei
peper en zout
olie

Oven voorverwarmen op 200° C.
Bladerdeeg ontdooien.
Overgiet de brandneteltopjes met kokend water, dan zijn ze schoon en is de brand eraf.
Fruit ui en knoflook zachtjes in de olie, voeg de uitgelekte brandnetels toe en laat slinken. Peper en zout toevoegen. Eventueel vocht laten verdampen.
Het mengsel klein hakken.
Feta boven kom verbrokkelen, geraspte kaas en ei toevoegen, goed roeren en dan de brandnetels er door mengen.
Een lepel op het bladerdeegplakje leggen, diagonaal dichtvouwen en met een vork de randen dichtdrukken. Op een bakplaat met bakpapier de flapjes ongeveer 25 min. goudbruin bakken.






4 opmerkingen:

  1. Heb destijds brandnetelsoep gemaakt, was ik niet zo weg van. Maar ga zeker een poging wagen met deze flapjes, lijkt me heerlijk! Dank je voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Angelika, dat lijkt me een heel leuk recept om
    uit te proberen. De brandnetels dus maar even goed in de gaten houden.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh lijkt me heerlijk. Ik maak dit soort flapjes normaal met spinazie. Binnenkort maar eens op zoek naar brandnetels bij mijn ouders in de tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Angelika,
    Via Pinterest kwam ik jou recept tegen...zocht op brandnetels en ik heb je gevonden...en anderen ook...
    Eet smakelijk vanavond.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen