zondag 24 februari 2013

Spaghetti met witte kool en kidneybonen



Als ik -creatief kokkerellend- gerechten maakt van wat er in huis is, kan het soms tegenvallen, maar vaker is het zomaar verrassend geslaagd. We hebben dit weekend weinig boodschappen gedaan, omdat er nog van alles in huis is dat eerst op moet, maar ook omdat de beurs weer leeg is. 
Dit is alweer de 12e dag van ‘Dagen zonder Vlees’ en het gaat goed.

Als ik op de DZV-site kijk vind ik een recept van Jeroen, op het eerste oog een aparte combi - pasta met kool en bonen …

Hij gebruikt tagliatelle, dat heb ik niet in huis maar wel spaghetti, hij heeft savooiekool, ik witte kool en hij gebruikt witte bonen, ik heb kidneybonen. Verder maak ik nog wat restjes op.

Het gekke is, met deze eenvoudige ingrediënten wordt het een echt lekker maal. Wat het vooral zo lekker maakt is de citroenrasp!

Zo maakte ik het voor twee personen:
een sjalot, in stukken
een rest zontomaatjes op olie
een stukje rode peper
een teentje knoflook,
dit samen fijnhakken en in olie zachtjes fruiten, een eetlepel tomatenpuree en peper en zout toevoegen,

een kwart witte kool, fijngesneden, vier minuten in water met wat zout koken,
afgieten en uit laten lekken

180 g spaghetti, gaar koken
een blik kidney bonen afgieten

De uitgelekte kool bij het gefruite mengsel voegen, de bonen toevoegen en van een halve citroen de schil raspen en dan uitpersen en dit ook toevoegen
Ik had nog een vegetarische rookworst liggen die heb ik in plakjes ook erbij gedaan.

De spaghetti op borden scheppen, het kool-bonenmengsel er bovenop doen en pecorino o.i.d.  er over raspen. Het was goed eten!



2 opmerkingen:

  1. Een verrassend recept, maar ik geloof meteen dat het heel lekker is.
    Leuk dat je dit deelt en een goede manier om je voorraad op te maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij die recepten van dagelijkse kost zitten vaak leuke dingen tussen. het leeft toch wel die 40 dagen zonder vlees, leuk dat je meedoet!

    BeantwoordenVerwijderen