donderdag 14 februari 2013

Polenta met paddestoelen uit ‘Plenty’


Zoals ik al eerder schreef moeten alle voorraden op. Ik wil lege kasten, lege koelkast en leeg vriesvak. Schoonmaken en opnieuw vullen met verantwoord spul!
Er stond nog een pak polenta (maisgriesmeel).
Ik maak vanavond een gerecht uit Ottolenghi's boek Plenty.

Normaal hou ik me meestal aan de receptuur in m'n kookboeken, maar bij hem pas ik het meestal aan omdat hij: Of te veel ingrediënten gebruikt, of niet verkrijgbaar, of de moeite (of het geld) niet waard om aan te schaffen voor die ene keer. Man vindt dat ik een haat/liefde verhouding met Ottolenghi en zijn recepten heb.
Dat klopt wel een beetje … ik hou niet zo van modernistisch trendgedoe, zeker niet als hele volksstammen achter iemand aanlopen, superlatieven roepend hoe geweldig deze of gene is. Sorry, ik ga dan al gauw in de ja-ja-het-zal-wel-modus.

In dit gerecht gebruikt hij taleggio, een Italiaanse kaassoort, maar ik heb nog een stuk gorgonzola liggen, lijkt mij prima als vervanging.
Verder gebruikt hij truffelolie, heb ik ooit als souvenir op het vliegveld van Dubrovnik gekocht, na een kuurvakantie in Montenegro, en thuis gelijk weggedonderd omdat het naar terpentine rook. Dus dat laten we gewoon weg.
Verder gebruikt hij verse kervel … maar dat hebben we nu niet.
Voor de liefhebbers, het recept staat op blz. 264 van Plenty.

Ik maakte het zo:

olijfolie
250 g champignons, in plakjes gesneden
150 g gemengde paddestoelen (toevallig bij de grootgrutter met een 35% korting sticker)
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 eetl. gedroogde provinciale kruiden
wat fijngehakte rozemarijn
1/2 liter groentebouillon
80 g polenta
30 g parmigiano( of vergelijkbaar), geraspt
50 g gorgonzola, in plakjes
zout en peper

Verhit de olie in een koekepan, voeg de paddestoelen toe en bak ze mooi bruin.
Voeg knoflook, helft van de kruiden en peper en zout toe.

Verwarm de bouillon, voeg al roerend geleidelijk de polenta toe. Ik had de polenta van Ekoland, die is binnen 10 minuten klaar.
Verhit de grill in de oven.

Roer de geraspte kaas door de polenta, de andere helft van de kruiden en de rozemarijn, en wat peper en zout.
Spreid de polenta op een grote platte schaal en leg de plakje gorgonzola erop. Zet de schaal onder de grill tot de kaas borrelt.
Haal de schaal uit de oven, leg er de paddestoelen op en zet nog even terug onder de grill om de paddestoelen te verhitten.

La cucina povera ... lekker hoor, comfort-food, met een eenvoudige salade erbij een heerlijk maal!


2 opmerkingen:

  1. Hmm, lijkt me lekker, ik schuif wel aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Angelika, een bijzonder smakelijk recept lijkt
    me dit. En ook voor mij als "niet-keukenprinses" volgens
    mij prima te doen, zeker nu jij de ingrediënten hebt
    aangepast.
    Mooi eigenzinnig verhaal ook over trendvolgers, wel
    herkenbaar moet ik zeggen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen