donderdag 14 februari 2013

Hemelse modder (1)


Dit boek heb ik al een tijdje liggen, gekregen als welkomstcadeau bij lidmaatschap van de Partij van de Dieren, maar ik had er nog niks uit gemaakt.


Gisteren heb ik Hemelse Modder oftewel chocolademousse uit dit boek gemaakt.
Normaal bestaat chocolademousse behalve uit chocola, vooral uit veel suiker, room en ei. In de kant-en-klare ook nog gelatine en verdikkingsmiddelen.
Deze veganvariant is eigenlijk geen echte mousse, het is heel erg compact.

Zeer de moeite waard omdat het geheime ingrediënt avocado is! Hè? Ja!
Zoals in het boek staat: Deze maakt het geheel heerlijk vettig en romig. Maar maak je geen zorgen, die proef je niet.
Volgens mij is dit supergezond, zeker als je naar de voedingswaarde van avocado kijkt.

Voor vier porties:
100 g pure chocolade
1/2 banaan
2 eetl. gedroogde cranberry's (kwartiertje in warm water wellen)
2 eetl. rijststroop (in het recept werd agavesiroopo gebruikt)
1 theel. vanille-extract
1 eetrijpe avocado

Breek de chocolade in stukjes en smelt deze in een schaal boven een pan heet water op het vuur (au bain-marie)
Snij de banaan in kleine stukjes, schil de avocado en prak hem fijn, giet de cranberry's af en voeg alle ingrediënten toe aan de chocolade. Even nog met de staafmixer pureren, ik kleine glaasjes scheppen en op laten stijven in de koelkast.
Garneren met frambozen of aardbeien.



Echt hemels, hoewel ik het iets luchtiger zou willen, volgende keer eens uitproberen hoe ik dat op een veganmanier kan klaarspelen. Maar dan wel zonder soja.
Iemand tips?

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Alleen is het dan niet meer plantaardig, Jan

      Verwijderen
    2. Kokosmelk of Maizena met een beetje water.
      Dat mag wel ?

      Verwijderen
  2. Als je lijnzaad kookt in water krijg je een soort gelei die je op kunt kloppen zoals eiwit en vervolgens in de mousse kunt verwerken. Ik heb het al een keer gemaakt en het werkt echt!

    Recept van Miyoko Schinner: http://artisanveganlife.emilywhitedesigns.com/intensely-baking/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Angelika, Ik heb je berichtje op mijn blog over het lijnzaad gelezen, maar ik geef je hier even antwoord, dat leek me handiger.

    Jammer dat het niet meteen gelukt is met de meringue!

    Je moet inderdaad heel lijnzaad gebruiken, niet gebroken of gemalen. Een cup heeft een inhoud van 240 ml (een koffiemok).

    Als ik moet raden wat er fout is gegaan bij jou, dan denk ik dat de gel niet genoeg is ingekookt, waardoor hij niet stevig genoeg was om op te kloppen. Het inkoken gaat het beste in een pan die aan de ruime kant is, zodat er veel oppervlakte is waar het vocht uit de gel kan verdampen. De gel mag ook best stevig doorkoken, zolang hij maar niet schuimt en overkookt is het goed. Uiteindelijk moet de inhoud van de pan met ongeveer de helft gereduceerd zijn is mijn ervaring. In mijn grote steelpan heb ik daar 25 minuten koken voor nodig. De consistentie van de warme gel lijkt dan op vloeibaar snot (sorry voor de vergelijking). Eenmaal afgekoeld is de gel behoorlijk stevig, een beetje zoals van die slimey speelgoedjes die je bij speelgoedwinkels kunt kopen.

    Als je de gezeefde gel hebt bewaard kun je hem alsnog verder inkoken, weer af laten koelen en dan opnieuw mixen. Mixen kun je het beste doen met een echte mixer die lucht in het lijnzaad slaat. Een blender werkt daarvoor niet zo goed.

    Ik hoop dat het je alsnog lukt om de meringue te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Martine, ik ga het nog eens proberen!

      Verwijderen