zaterdag 16 februari 2013

Hemelse modder (2)


De vorige vegan chocolademousse was toch wat te compact, te zwaar. Leek wat op de chocoladeboter van vroeger, voor op brood.
Op mijn vraag hoe je het luchtiger kunt krijgen was een antwoord: met gekookt lijnzaad. Gekookt lijnzaad vormt een dikke gel die je net als eiwit kan opkloppen tot een wit schuim.
Ongelofelijk, maar op deze en deze sites zie je foto's met het bewijs.

Ik probeerde het en inderdaad de gekookte lijnzaden vormen een (op het eerste oog een onsmakelijke) gel. Ik giet het door een zeef en mix het met m'n handmixer. Er gebeurt helemaal niks, ook niet na ruim 10 minuten mixeren.
Volgens Martine heb ik het niet lang genoeg gekookt. Dus nog eens geprobeerd en nu werd de gel inderdaad dikker. Maar het geheel bleef in de zeef hangen. Dus weer te dik dacht ik en doe nog een derde poging, ietsje minder lang gekookt. Maar ook dit wil niet door de zeef. Ik laat het een poosje staan en na een tijdje is er een klein laagje uitgelekt in de schaal.
Ik ga dat mixen en weer gebeurt er niks. Het blijft een viezige snotti glibberzooi.
Ik had dat wonder graag willen aanschouwen … helaas. Misschien is m'n handmixer niet sterk genoeg.
De voorraad lijnzaad is op en ik geef het op.

Toch wil ik vegan chocolademousse maken. Ik besluit het te maken met wat kokosmelk, en opeens valt m'n blik op de mango in de fruitschaal. Hm, mango en chocola?

Ik maak het bijna hetzelfde als de vorige keer (nu met dadelstroop ipv rijststroop), maar pureer ongeveer een kwart mango mee en voeg ook wat kokosmelk toe.
De chocolade is minder donker en krijgt een fruitige smaak. Het dikke, compacte van de vorige keer is weg, het mengsel is nu een stuk luchtiger, fluffy, echt lekker!

Hier nog even de ingrediënten, nu voor vijf porties:
100 g pure chocolade, met 30 ml kokosmelk au bain marie gesmolten
1 eetrijpe avocado
1/2 banaan
1/4 mango
30 ml kokosmelk
2 eetl. gedroogde cranberry's (kwartiertje in warm water wellen)
2 eetl. dadelstroop
1 theel. vanille-extract

Naschrift: Hanneke van de blog De Gulle Aarde is het wel gelukt om room van lijnzaad te maken. Ik heb het opgegeven, ik heb room van cashewnoten ontdekt, daar ben ik weer erg enthousiast over!

6 opmerkingen:

  1. Jammer dat het niet gelukt is met het lijnzaad! Bij mij werkte het wel... Heel vreemd. Ik denk dat het misschien toch nog een beetje te dik was geworden de tweede keer, of dat de mazen van je zeef te fijn zijn. Ik heb een 1 mm zeef, daar zakte het makkelijk door. Je zou ook een dunne gel kunnen koken, die zeven en dan nog wat verder inkoken.

    Gelukkig heb je in ieder geval alsnog een smakelijke oplossing gevonden voor je mousse!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het zeker nog eens proberen, Martine!

      Verwijderen
  2. Dit is leuk!!! Ik wist niet dat dan kon. Ga dit echt proberen, ben benieuwd. Leuk leuk :-)!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier zijn nog wat meer foto's van hoe de gel en het opgeklopte schuim eruit zien: http://wingitvegan.blogspot.nl/2012/10/a-vegan-meringue-topping-and-chocolate.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die had al gelinkt hierboven ... die foto's maken dat ik het nog eens wil proberen!

      Verwijderen