zaterdag 9 februari 2013

Franse Uiensoep


Ik ben mijn voorraadkast aan het opruimen. Ik wil hem eerst leeg voordat ik weer allerlei dingen inkoop. Ik had een pot groentefond (waarschijnlijk uit een kerstpakket) staan en een miniflesje witte wijn. Laatst dacht ik opeens aan uiensoep, dat het zo lang geleden is dat ik dat gegeten had.
Uien genoeg in huis en ook nog een zakje geraspte kaas. Afbakstokbroodjes ook.
Dus voor deze maaltijd hoeven er geen boodschappen gedaan te worden.


25 gr boter
400 gr in dunne ringen gesneden 
1 teen knoflook, fijngehakt 
25 gr bloem
1 liter groentebouillon (in mijn geval dus die pot groentefond van 400 ml, aangevuld met bouillon van 1 groentebouilonblokje en 600 ml water)
125 ml witte wijn 
1laurierblad
2 tl gedroogde tijm
zout en peper
50 gr geraspte kaas (Gruyère voor de kookpurist)

1 afbakstokbroodje (lag er ook nog, dus opmaken)

Deze hoeveelheid is voor vier personen, wij eten het morgen nog een keer.

Bereiding
Smelt de boter in een pan en voeg de ui toe. Bak de uien op laag vuur, ongeveer een half uur, zo nu en dan roeren, tot de uien goudbruin zijn. Voeg knoflook en bloem toe, en goed roeren.
Voeg al roerende langzaam de bouillon en wijn toe, het laurierblad, tijm en peper en zout.

Laat een half uurtje zachtjes pruttelen met deksel op de pan en verwijder dan het laurierblad.
Proef of er nog peper of zout bij moet.
Bak ondertusssen het stokbroodje, snij er sneetjes van en doe ze in de soepkommen. Schep de soep erop en bestrooi met geraspte kaas en zet onder de hete grill tot de kaas gesmolten is en goudbruin.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten