woensdag 13 februari 2013

Dagen Zonder Vlees


Vandaag start ‘Dagen zonder vlees’. De opzet is 40 dagen minder vlees en vis te eten met zoveel mogelijk mensen. Van 13 februari tot 30 maart 2013.
DVZ is een actie voor en door vleeseters. Om collectief stil te staan bij de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu. Omdat we samen te veel en te gemakkelijk vlees en vis consumeren. En dit gezien de stijgende wereldbevolking niet langer houdbaar is.

Volgens deze actie bespaar je per vegetarische dag:
  • 11 m2 op je ecologische voetafdruk
  • 1000 liter water en 2 kg broeikasgassen
Er zijn mensen die net beginnen met één dag in de week geen vlees eten, of juist alleen op één dag per week vlees eten. Ik wil tijdens deze actie (alle 46 dagen) helemaal geen vlees eten en tevens ook zuivel beperken.

De ecologische voetafdruk drukt uit hoeveel aardoppervlakte er nodig is om onze levenstijl mogelijk te maken. Je kunt je voetafdruk hier testen.
Volgens die test is mijn voetafdruk 3,24 hectare, dat lijkt mee te vallen, maar als iedereen zo zou leven als ik, dan hebben we toch nog 1,8 aardbollen nodig. De voetafdruk van de gemiddelde Nederlander is volgens die site 6,3 hectare.


Ik was al vegetarisch bezig, vooral omdat ik niet meer wil meewerken aan dierenmishandeling, maar het meedoen aan deze actie als deze laat me net weer even wat fanatieker zijn. Tijdens het Fris&Fruitig- project kwam ik er achter dat het meedoen aan dit soort uitdagingen me ook creatiever in de keuken maakt. En het is makkelijker vol te houden als je zo vastlegt.

Er doen al meer dan tienduizend mensen mee, Belgen en Nederlanders, bekend en onbekend, en hier kan je het totaal volgen van wat we samen besparen.

Vandaag dus de eerste dag van Dagen Zonder Vlees, ik maak een makkelijk maaltje want er is nog gekookte broccoli over van gisteren.


Pasta met broccoli en Danish Blue-kaassaus
voor twee personen

Smelt een klontje boter, voeg een eetlepel speltbloem (roux) en een half groentebouillonblokje toe, wat peper en gedroogde oregano.
Schenk er melk bij, goed roeren, en voeg dan ongeveer 100 g Danisch Bluekaas in stukjes toe, laat langzaam smelten.
Kook ondertussen pasta.
Hak wat olijven, 1 sjalotje, 1 knoflookteentje en wat zontomaatjes op olie tot een smeuïg mengsel.
Doe dit mengsel samen met de gekookte broccoli en de uitgelekte pasta in een ovenschaal, schenk er de kaassaus over en zet een klein halfuurtje in de oven (200°C).
Schep op borden en strooi er nog wat geraspte Parmigiano over. Simpel, maar overheerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten