zondag 27 januari 2013

Pasta no tuna


Het is alweer een tijd geleden dat ik tonijn gegeten heb. Na alle berichten over vismethoden, bijvangst, uitsterven e.d. heb ik geen tonijn meer gekocht, hoewel ik het altijd wel erg lekker vond.
In de diepvries lag nog tonyn van de vegetarische slager.
Het is niet vergelijkbaar met verse tonijn, maar wel met tonijn uit blik in water. In mijn kookboek van de DVS staan twee recepten, een ingewikkelde bonbon van tonijnbavaroise, daar heb ik allemaal geen zin in en salades die me wel wat lijken, maar voor het avondeten zoek ik wat anders.
Ik vind een recept op een blog, Coenvoer, zie hier ...


Ik had geen tomaten in blik meer of passata, wel nog twee flinke tomaten. Eerst kook ik speltpasta voor twee personen.
Ik gebruik 150 g tonyn, dat is de helft van de verpakking.


Eerst maar een sausje brouwen, van:
2 sjalotjes, kleingesneden
1/2 rood pepertje, fijngesneden
2 flinke tomaten, in stukjes
2 teentjes knoflook uit de knijper,

dit alles in verhitte olijfolie bakken en dan het volgende toevoegen:

1 eetl. gedroogde italiaanse kruiden
1 eetl. tomatenpuree
1 glas rode wijn
1 glas water
1 theel. kruidenbouillonpoeder

10 min. zachtjes laten sudderen en dan door de roerzeef, 
peper en zout naar smaak toevoegen.
De vega-tonyn met een vork uit elkaar halen en aan de saus toevoegen. 
Tenslotte wat olijven zonder pit en kappertjes toevoegen en de saus mengen met de pasta.


Als je de tonyn uit de verpakking haalt ruikt het goed, zelfs wat vissig, hoe kan het hè?


De saus was wel heel erg lekker geworden, ietsiepietsie te rijk voor de delicate smaak van de tonyn, hij ging er een beetje in ten onder, maar deze tonyn smaakt wel naar meer experimenten. En draagt er misschien aan bij dat de echte niet zal uitsterven.

Fleurig geserveerd op m'n laatste aanwinst, gevonden in een winkeltje voor tweedehands spulletjes, vier mooie oude Engelse diepe borden met dit merkje op de onderkant:




De resterende helft van de tonyn zal een andere toepassing krijgen, moet wel binnenkort, want ik heb beide stukken laten ontdooien.



1 opmerking:

  1. Je bent goed bezig met het niet-vlezen! Van de vier door jou aangedragen verdubbelverzoeken ga ik er drie verdubbelen. Matigen met vlees kan ik niet, omdat ik al sinds mijn kindertijd vegetariër ben. Ik 'moet' vanaf morgen een maand veganistisch eten. Leuk trouwens dat je net als ik als activiteitenbegeleider met NAH'ers werkt!

    BeantwoordenVerwijderen