vrijdag 16 november 2012

De Vegetarische Slager (1)


Vegetarische slager, eigenlijk een contradictio in terminis. Ik had er over gelezen op internet en was van plan om een keer naar Den Haag te gaan om dat eens met eigen ogen te bekijken. Het kwam er steeds niet van.
Bij de natuurwinkel vlak bij mij lagen pakjes in de diepvries, ik heb er destijds mee in m'n handen gestaan, maar vond het er toch niet aantrekkelijk uitzien.
Nu zag ik dat de hallojumpo ook een paar soorten verkoopt. Ik heb spekjes, gehakt en kip gekocht. Het bestaat allemaal uit soja.
Ik moet zeggen dat ik inmiddels erg enthousiast ben!

1. De spekjes
Ik maakte een pasta met wilde paddestoelen en roomkaas. De spekjes bakte ik in een aparte pan, even kijken hoe dat gaat. Toen Man op dat moment thuiskwam vroeg ik: wat ruik je? 'Iets lekkers', zei hij. – Wat dan? vroeg ik en dekte de pan af. En nog een beetje weifelend zei hij: 'Spekjes?' Yes! Als je het in het bakje ziet denk je dat wordt niks. Maar tijdens het bakken kleurt het donker en wordt knapperig. Je ziet  wel dat het geen echte spek is, maar gemengd door de pasta merk je bijna geen verschil. Daar ben ik erg blij mee, toch lekker spekjes eten, en geen varkentje heeft er z'n leven voor hoeven geven.



Deze foto zette de Vegetarische Slager op zijn Facebook, vond ik een hele eer!

2. Het gehakt
Gehakt had ik in pasta's en ovenschotls al vervangen door soja of quorn, dat merk je niet, eigenlijk vind ik op zo'n manier quorn zelfs lekkerder.
Het gehackt met ck van de Vegetarische slager is ook geweldig. Het kwam bij een restjesmaaltijd.  Ik heb het gebakken met een sjalotje, wat kruiden en een lepel tomatenpuree.
De groene kool uit het Odin-pakket roerbakken, een restant pompoen (nog over van het pompoenbrood), heb ik geroosterd en er was ook nog een rest gekookte wortel.
De groente in een ovenschaal, het gehakt erop, daarop wat crème fraiche en geraspte kaas. Echt heel lekker en je hebt het helemaal niet in de gaten dat het geen echt gehakt is.


3. Kip
Het derde experiment is met de kipstukjes. Ze zien er een beetje grauw uit. Omdat ik twijfel of ze wel lekker bruin worden haal ik ze eerst door bloem met paprikapoeder en bak ze dan in olijfolie. 
Deze kip komt bij een mie-gerecht met sjalot, paprika en prei.
Ook hier is het bijna niet te merken dat je een sojaprodukt zit te eten. We vinden het erg lekker, hoewel Man het niet echt op kip vind lijken, maar ik weer wel.






Dit maakt het vleesverlaten wel een stuk makkelijker!
Deze vegetarische slager is ook winnaar van Smaakvol 2012, met de vegetarische gerookte palingsalade, als lekkerste product van Nederland.
Daar ga ik ook maar eens naar op zoek.
Ik heb ook nog vegetarische tonijn in de diepvries liggen. Verslag volgt.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen