donderdag 10 mei 2012

Asperges



Asperges … ik ben er gek op. Ik had ze laatst op mijn verjaardag al gegeten bij de Weeva in Groningen als voorgerecht, een salade, maar er zaten veels te weinig asperges in en wel erg veel sla. Ik had al een beoordeling gelezen op het Literatuurlog … ik was dus gewaarschuwd, maar was het ter plekke alweer vergeten.
Broer had als hoofdgerecht asperges met lamsrack, dat was absoluut om je vingers bij op te eten. We moesten alle vier even proeven.

Maar vandaag kook ik eindelijk zelf met asperges. Ze zijn er maar zo kort, dus zo veel mogelijk van genieten is mijn devies.
Ik haal ze hier op de markt, op donderdag staat er een fijne kraam van het 'paddestoelenvrouwtje' (zo noem ik het altijd). Behalve allerlei mooie paddestoelen heeft ze ook fantastische asperges, keuze uit alle A-varianten.
Ik koop tien stuks superverse AA voor € 6,15.
Ik kook ze samen met de schillen en de onderkantjes, deze met kookvocht bewaren, dus morgen een aspergesoepje.

Verder heel eenvoudig, we eten ze met een salade, een gekookt eitje en een room-peterseliesausje. Wat gekookte aardappeltjes erbij, klaar.


Vroegah durfde ik geen zelfgemaakte sausjes aan, kocht zelfs wel eens een zakje … (tegenwoordig doen wij niet meer aan zakjes in huize Engelwortel).
Op een dag kom je erachter dat het net zo simpel is als een zakje sausspul openscheuren en opwarmen, maar dan wel zonder al die additieven.

Smelt een klontje boter, doe er wat bloem bij, laat even garen, dan wat vocht (melk, bouillon, witte wijn of een combi), goed roeren (vandaag heb ik een bekertje slagroom gebruikt), een half groentebouillonblokje, wat peper en fijngesneden platte peterselie. 
De hoeveelheden doe ik op de gok, komt meestal wel goed, maar wil je meer zekerheid, kijk dan even hier op de leuke blog van Culinette.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen