zaterdag 17 maart 2012

Salade van rode biet, winterpostelein en feta



Het leuke van zo’n Odintas is dat ik me weer moet verdiepen in recepten van groentes die ik normaal niet zo gauw koop. Zoals winterpostelein en bietjes.
Wat ga ik daarvan maken? Postelein lust ik niet gekookt, dus dat gaat sowieso in een salade. Die bietjes daar dan mee combineren?

Ik ben erg gecharmeerd van de Vlaamse kooksite Dagelijkse Kost, het originele recept van Jeroen Meus vind je daar, met video),

Ik gebruik wat andere ingrediënten, de veldsla wordt dus postelein, honing is op, ik neem daarvoor in de plaats een lepeltje eigengemaakte bramenjam, geen cashewnoten in huis, wel (gepelde) pistachenoten.

Werkwijze
Bietjes wassen, koken in een halve fles (goedkope) rode wijn en een kopje rode wijnazijn, 1 kleine steranijs en een eetlepel gekneusde roze peper.
Als de bietjes gaar zijn, schillen en in partjes snijden.

Goeie tip van Jeroen, latex handschoentje aan, loop je niet de rest van de dag met een rode hand.
Ik maakte de vinaigrette van een eetlepel mosterd, een theelepel bramenjam, 2 eetlepels frambozenazijn en olijfolie.
3 Kardamonpeultjes, gekneusd en de zwarte zaadjes eruit gehaald. Stamp deze zaadjes fijn in de vijzel, en ook toevoegen.
Al roerende de olie toevoegen, flink kloppen met de garde, tot gewenste dikte en nog wat peper en zout toevoegen.

De postelein wassen, drogen, in porties op de borden leggen. De schijfjes biet ertussen leggen. Een fijngesneden sjalotje er over strooien en brokjes feta erover verdelen.
Een eetlepel pistachenootjes even roosteren in droge koekepan, in vijzel in grove stukken stampen en over de salade strooien.
Tot slot een flinke lepel vinaigrette erover scheppen.


Deze salade gaat in de mooie nieuwe borden die ik, wegens opheffingsuitverkoop van een winkel hier, voor een lagere prijs heb kunnen aanschaffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen