vrijdag 16 december 2011

Risotto met raapstelen


Raapstelen in m'n Odinpakket, het is het jong geoogste blad van bijvoorbeeld meiknol of chinese kool. Overal wordt het genoemd als voorjaarsgroente. Is het niet vreemd raapstelen in december?

Maar goed, ik heb hier een flinke bos voor me liggen en wat gaan we ermee doen?
Op internet vind je verschillende recepten voor stamppotjes en pasta.

Tot ik opeens een risotto tegen kwam. Dat wordt het!


Het recept komt van Janneke Vreugdenhil op nrc next koken.

Ik heb het zo gemaakt voor twee personen:

1 (flinke) bos raapsteeltjes
1 lepel olijfolie
1 sjalot, gesnipperd
2 bosuitjes in ringetjes
1 glas droge witte wijn
1 liter groentebouillon van blokje
1 royale klont boter
35 g versgeraspte Pecorino
100 g risottorijst (ik had Arborio)

De goedgewassen raapsteeltjes kleinsnijden.
De olie verwarmen en sjalot en bosui zachtjes fruiten.
De rijst toevoegen en roeren tot alle korrels glanzend met olie bedekt zijn.
Afblussen met de wijn en roeren tot deze opgenomen is.
Nu steeds een scheutje bouillon toevoegen en roeren tot deze opgenomen is. Pas dan weer een nieuwe scheut bouillon toevoegen. Herhalen tot de rijst beetgaar is, de risotto moet een beetje vloeiend blijven.

Nergens aan denken, alleen maar bezig zijn met de consistentie van de risotto. Een rustgevend werkje na een drukke werkweek.

Schep de raapsteeltjes door de rijst, voeg een klont boter toe en de geraspte kaas, roer door
en met deksel op de pan even laten staan. Proeven en eventueel op smaak brengen met peper en zout.
Heerlijk smeuiig comfort food en nog vegetarisch ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen