woensdag 9 maart 2011

Gehakt in bladerdeeg



Dit is een recept voor twee personen dat ik ooit overschreef uit het blad Boodschappen, 13 jaar geleden. 

250 - 300 gram gehakt
4 plakjes bladerdeeg (ontdooid)
1 sjalot en 1 teentje knoflook, gesnipperd
peper en zout, en wat je verder in huis hebt om gehakt lekker te kruiden
1 eetlepel mosterd
1 ei, losgeklopt
4 plakken rauwe ham
olie

Fruit de ui en de knoflook in de olie, voeg het gehakt toe, roer het los, voeg de gewenste kruiden toe en laat bakken tot het begint te kleuren.
Van het vuur af de mosterd er door mengen en de helft van het losgeklopte ei.
Laat afkoelen, zo mogelijk nog even in de koelkast zetten om het op te laten stijven.
Verwarm de oven voor op 220°C.



Leg de bladerdeegplakjes zo dat er een vierkant van 20 x 20 cm ontstaat, laat ze elkaar net overlappen en druk de randen op elkaar.
Verdeel de lap met de botte kant van het mes in de lengte in drieën zonder het deeg door te snijden. Verdeel de twee buitenste stukken met een mes in schuine reepjes van 1,5 cm breed en bestrijk met ei.
Beleg met de plakken rauwe ham, verdeel het gehakt over de middelste baan en vouw de ham er over.
Vouw de bovenste en onderste deegreepjes langs de gehaktrol, zodat er een bakje met opstaande rand ontstaat. Vouw de overige deegreepjes om en om over de rol naar het midden.


Bestrijk met rest van ei en leg op een met bakpapier beklede bakplaat. Laat in ca. 20 min. goudbruin bakken.

Update april 2013 - Dit was de favoriet van m'n andere blog, bijna 1000x bekeken! Ook hier thuis was dit gerecht favoriet.
Daarom heb ik dit recept niet verwijderd. Ik zal het zelf nu niet meer maken met dierlijk gehakt. Van alle vleessoorten at ik voorheen het liefst gehakt … maar het ging me steeds meer tegen staan … vooral die lucht bij het bakken, erg onaangenaam en om die te verdoezelen kneep ik er zo snel mogelijk wat teentjes knoflook over.

Dus heb ik een versie gemaakt met ‘gehackt’ van de vegetarische slager.
En geloof het of niet … eigenlijk is tie beter!
Hier vind je dus het recept van de vegetarische versie: Gehackt in bladerdeeg.






1 opmerking: