zaterdag 8 januari 2011

Groninger Povverd

Op onze Groningse reisjes kwam ik de Povverd tegen. Lees meer daarover op mijn andere blog.

1 pak zelfrijzend bakmeel (vaker gebruik ik speltmeel)
4 eieren
100 gram suiker
200 g rozijnen
1 grote of 2 kleine appels, geschild en in kleine blokjes gesneden
wat melk
boter om povverdblik in te vetten
paneermeel

De vorm goed invetten met de boter (gaat met de vingers het beste) en met het paneermeel bestrooien. Mix de suiker met de eieren.
Meng de rozijnen en appelstukjes door het eier-suikermengsel. (Bij de povverd van de foto's had ik ook wat gedroogde cranberries toegevoegd).
Voeg het bakmeel toe.
Eventueel een beetje melk toevoegen om het mengen te vergemakkelijken, het blijft een dik beslag. Doe de massa in de povverdvorm en sluit af met de dekstel.

Het duurde bij mij zeker 150 minuten, houd in de gaten of er water verdampt, eventueel bijvullen. Prik na ongeveer twee uur met een breinaald in de povverd, als deze schoon en droog eruit komt is de povverd klaar, anders gewoon nog even door laten garen. Op mooi bord storten en in plakken snijden. Serveer met gesmolten roomboter, bruine suiker en stroop.



In het kader van consuminderen kwam ik op het idee om de povverd op een oud petroleumstel van de rommelmarkt te maken. In plaats van petroleum gaat er nu lampenolie in, spotgoedkoop en stinkt niet.
Omdat het zo langzaam gaat, (slow-cooking) werd de povverd nog beter! Je bespaart energie, je hebt een mooi lichtje, het geeft wat warmte en het water zingt zo gezellig.

Inmiddels heb ik er een met twee branders.

Update: Tegenwoordig maak een vegan-versie van de povverd!

3 opmerkingen:

  1. Hoeft er geen boter in dit recept?Lijkt me anders zo droog.

    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou je denken, maar het is niet droog, aan tafel wordt er gesmolten boter bijgegeven, zodat ieder naar behoefte kan nemen. Zie voor meer info over dit gerecht op mijn andere blog:

      http://ontdekkingvangroningen.blogspot.nl/2011/01/povverd.html

      Verwijderen
  2. Wij aten het als kind met gesmolten boter suiker en gloeiend hete melk in het diepe bord heerlijk..

    BeantwoordenVerwijderen